- Score redactie 15.20 /20
De ontwerpers van de Twingo RS zijn alvast niet over één nacht ijs gegaan. Wat het chassis betreft, hebben ze de sporen verbreed in vergelijking met de standaard-Twingo, vooraan met 6 en achteraan met 5,9 centimeter, wat nog eens 3 en 3,7 centimeter meer is dan bij de laatste versie van de vorige Clio RS, de tot de cultstatus verheven Phase III uit 2005, die herkenbaar is aan zijn twee ver uit elkaar geplaatste uitlaten. Concreet neemt de Twingo RS de asprincipes over van de Clio, maar hij voegt vooraan wel volledig nieuwe onderste driehoeken van aluminium toe, met een ontkoppelde antirolstang - die wordt bediend door een stang op een kniegewricht - om het rendement ervan te verbeteren. Voor het stuur wordt het principe van de elektrische bekrachtiging van de rest van het Twingo-gamma overgenomen, maar met een specifieke ijking, terwijl de overbrengingsverhouding werd verminderd door de stuurarmen in te korten ter hoogte van de naafdragers, wat een minder dure oplossing is dan het profiel van de tandheugel aan te passen. Kostenbeheersing is namelijk een constante zorg geweest voor de verantwoordelijken van het Twingo RS-project.
- Waar voor uw geld
- Compromis rijcomfort-weggedrag
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Verleidelijke persoonlijkheid
- Veelzijdigheid (stad-buitenwegen)
- Krachtige en fadingvrije remmen
- Rijhouding kan beter
- Lawaaierig op de snelweg
- Hakerige versnellingsbakbediening
- Beperkte instrumenten
In dit artikel : Renault, Renault Twingo