In het kort
-
Techniek
De drukgevoede 1750 in combinatie met de TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling van de 4C komt oorspronkelijk uit de Giulietta Quadrifoglio Verde. Hij ontwikkelt 240 paarden – maar geeft de indruk dat het er meer zijn – en het koppel van een diesel (350 Nm van bij erg lage toeren). Voor de uitlaatklank heeft Alfa zich laten gaan, in ieder geval met het Pack Racing, dat garant staat voor een concert van brullen, blazen en explosieve plofjes in de uitlaat.
-
Wegligging
In combinatie met de motoropstelling centraal achterin is het lage gewicht een verpletterend argument voor deze kleine roadster, zelfs tegenover een Porsche Boxster. Dankzij de gewichtsverdeling van 40 procent op de voorwielen en 60 op de achterwielen, een conventioneel onderstel en prestatiegerichte banden kan de 4C Spider krachtiger (en zwaardere) rivalen het leven zuur maken. Het onbekrachtigde stuur en het stevige rempedaal dragen bij tot een meeslepende rijervaring.
-
Veiligheid
De 4C heeft maar het absolute minimum aan airbags (twee frontale exemplaren). Zijn structuur van koolstofvezel vormt daarentegen een goede garantie dat je heelhuids uitstapt na een crash. De targadakstijl biedt bescherming bij een koprol en tegelijk ook tegen turbulenties. De rijhulpsystemen blijven beperkt tot een antispinsysteem en een dynamische stabiliteitscontrole, die meer toelaten in de Dynamic-stand en zelfs volledig uitgeschakeld zijn in Race-modus.
-
Comfort
Het chassis laat toch nog ruimte voor comfort, zelfs het sportonderstel. In de Spider zit je minder benepen dan in de Coupé, doordat je de stoffen targakap kunt verwijderen – waarbij de vermoeiende resonanties van de motor enigszins opgaan in de windgeluiden. Met de kap open doet de targadakstijl dienst als windscherm. De kap is vergelijkbaar met die van de Lotus Elise, met twee zijdelingse bevestigingsstangen die zich makkelijk laten vergrendelen of ontgrendelen. Een airco is standaard.
-
Praktische kant
Zoek geen opbergmogelijkheden buiten de kleine koffer achterin (110 liter, net als in de Coupé), want die zijn er niet... De binnenruimte blijft behoorlijk, tenzij voor je ellebogen: de linker moet leunen op de hard aanvoelende onderste rand van het deurpaneel, terwijl je met je rechter tegen de al even harde bekerhouder op de middenconsole aanzit. Wanneer het targadak is verwijderd, krijg je last van reflecties op de (vaste) achterruit, die het zicht achteruit verstoren.
-
Budget
De bestelbonnen volgden elkaar zo snel op dat Alfa Romeo al snel besliste om de lanceringsprijs van de 4C Coupé met maar liefst 11.700 euro te verhogen. Voeg daar nog 10.000 euro aan toe voor de Spider en je komt aan een basisprijs van 73.200 euro. En dat is dan nog zonder de 4.100 euro van het Pack Racing geteld. Alles bij elkaar wordt de 4C Spider met 240 pk even duur als een Porsche Boxster GTS, met een 3,4-liter grote zescilinder van 330 pk. Dat stemt toch tot nadenken...
Qua ontwerp staat deze Alfa diametraal tegenover de iet of wat uitgewerkte sportievelingen van vandaag, maar de 4C garandeert wel sensaties die we al lang niet meer hadden ervaren. Deze allereerste serie-Alfa met de motor centraal achterin drukt zich lawaaierig uit, maar met een fascinerende nauwkeurigheid en elegantie. Stijlvol en met grote trom herwonnen sportività, die zo verslavend kan zijn dat je er doof van wordt… Een verslaving waarvan je dan ook net zo goed in open lucht kunt genieten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!