In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 Turbo klinkt niet als de Alfa-tweeliters van weleer, maar zijn prestaties zijn top. De turbo verzekert een flinke push over het hele toerentalbereik. Daaraan mag je de dynamiek toevoegen van een berline, met een karakter dat het ondanks de vierwielaandrijving vooral van de achterwielen moet hebben. Het directe stuur vergroot het rijplezier nog. De automaat in combinatie met de DNA-standen heeft voor elke situatie een gepast antwoord.
-
Veiligheid
Zes airbags behoren tot de standaarduitrusting, net als een frontale botwaarschuwing en een automatische noodremhulp. De adaptieve cruisecontrol is een optie, maar fileassistentie of semi-autonoom rijden is Alfa niet bekend. Zo waarschuwt de spoorassistent alleen maar, een correctie is er niet. Het remsysteem dat Alfa Romeo ontwikkelde, blijkt erg goed tegen zijn taak opgewassen (op goede wegen). De rijdynamiek is zo goed dat het ESP haast onmerkbaar kan ingrijpen.
-
Comfort
De Stelvio schudt een veel beter compromis tussen comfort en dynamiek uit zijn mouw dan je zou kunnen vermoeden – en ook dan de Giulia. Alleen de geluidsisolatie kon beter, ook al omdat het geluid van de turbobenzinemotor niet het meest karaktervolle is. Voorin zit je ruim, achterin is de beschikbare plaats meer toegesneden op twee passagiers dan op drie. Met vier volwassenen in de auto wordt het wel krap voor wie achterin moet vertoeven.
-
Praktische kant
De vlakke laadvloer is mooi meegenomen, zeker omdat de laaddrempel niet al te hoog ligt. Maar de kofferopening is niet al te breed, en de koffer zelf heeft geen uitsparingen aan de zijkanten. Hij is dan ook sneller volgeladen dan je zou denken, toch onder de hoedenplank. De achterbank laat zich wel makkelijk neerklappen. Het voordeel van een SUV is de hogere instap, die ook bijvoorbeeld minder belastend is voor wie kinderen in te gespen heeft.
-
Connectiviteit
Vijf jaar geleden zou het multimedia-aanbod van de Stelvio al niet het neusje van de zalm geweest zijn, nu hinkt deze Alfa ronduit achterop. Geen aanraakscherm, een moeizame bediening via de draaiknop en van Apple CarPlay of Android Auto heeft hij zelfs nog nooit gehoord. De kwaliteit van de bluetoothverbinding is goed voor telefoongesprekken. Over de instructies van het navigatiesysteem en de leesbaarheid van het kleine scherm zijn we minder te spreken.
-
Budget
De basisprijs van de Stelvio is bijzonder interessant. Eigenlijk is hij amper duurder dan de Giulia met dezelfde motor, maar hij slaagt er ook als enige van zijn concurrenten in om onder de drempel van 50.000 euro te blijven. Alleen wordt die drempel met enkele essentiële opties (zoals het multimediasysteem) meteen overschreden. Deze benzine-Stelvio geniet in Vlaanderen een fiscaal zachte aanpak, zeker in vergelijking met Brussel en Wallonië.
Alfa Romeo is er met de Stelvio bijna in geslaagd de perfecte SUV neer te zetten, maar de Italiaan struikelt over een belangrijke horde: technologie. Om te beginnen door te kiezen voor een multimediasysteem dat vijf jaar geleden al verouderd was, met een traag gps, een klein en weinig contrastrijk scherm, een moeilijke bediening via alleen een draaiknop en weinig intuïtieve menu’s. Met amper applicaties ook, en geen spoor van Apple CarPlay of Android Auto. Bovendien haalt de Stelvio zijn neus op voor al wat semi-autonoom rijden betreft (geen filehulp, geen actieve spoorassistent). Alfa mag dan schermen met de bewering dat dit vooral een rijdersauto is, maar dat staat naast de kwestie: dit is een auto die achteruit kijkt terwijl hij vooruit rijdt. En dan te bedenken dat de Stelvio zijn carrière nog moet starten. Kortom, de charmes van Alfa’s eerste SUV zijn overduidelijk, zijn tekortkomingen evenzeer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!