Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi Q5 2.0 TDI 190 : Technisch weer helemaal mee

In het kort

  • Rijdynamiek

    We ontdekten de Q5 met de bekende en fluisterstille 2.0 TDI 190. De gerobotiseerde S-Tronic-bak met dubbele koppeling (standaard) blijkt erg vloeiend, zacht en discreet te werken. In tegenstelling tot gelijkaardige bakken twijfelt hij minder, zeker bij lage snelheden. Het stuur reageert licht en precies, maar zijn indirecte karakter maakt een weinig levendige indruk. Deze Q5 komt vooral tot zijn recht bij een soepele rijstijl, ook al dankzij zijn stille werking.

  • Veiligheid

    De standaarduitrusting omvat frontale en laterale airbags voorin, laterale airbags achterin kosten 430 euro. De Q5 is voorzien van Pre Sense City, dat eerst waarschuwt voor obstakels en voetgangers en daarna zelf aan de noodrem trekt. Het Pack Assistance Stad voegt daar nog een achteruitrijcamera aan toe, een waarschuwing voor naderend dwarsverkeer achter de auto, een dodehoekcontrole en een waarschuwing om de deuren te openen.

  • Comfort

    De luchtvering, de voorruit met dubbele beglazing en de wielkasten met absorberend materiaal dragen bij tot een indrukwekkende sereniteit tijdens het rijden. Je zou je zo in een auto wanen uit een hogere klasse, zelfs met de twintigduimwielen. De sportstoelen hebben een goede vorm en bieden meer comfort dan zijdelingse steun. Wat geen slechte zaak is in een SUV zonder sportieve ambities. De ideale houding achter het stuur vinden is kinderspel.

  • Praktische kant

    Het aantal opbergruimtes is beperkt. De vakken in de deuren zijn ruim, in tegenstelling tot het handschoenkastje of de bak onder de centrale armsteun. De koffer groeide van 540 liter naar 550 liter, of zelfs 610 liter met de optionele verschuifbare achterbank. De toegang tot de koffer is makkelijk dankzij de grote laadopening, maar de tildrempel ligt boven de koffervloer. Dankzij de luchtvering kun je de auto wel 10 centimeter laten zakken.

  • Connectiviteit

    Met de Virtual Cockpit en de MMI Navigation Touch Plus – twee opties – zet de Q5 de toon in zijn klasse. Je went snel aan de menu’s en de snelkoppelingen. De navigatie krijgt hulp van Google Earth en Streetview. Het 12,3 duim grote scherm van de Virtual Cockpit is al even gebruiksvriendelijk. Dankzij twee instellingen kun je de tellers verkleinen en de kaartweergave maximaliseren. Het centrale scherm is helder en goed geplaatst. Stembediening is hier overbodig.

  • Budget

    De nieuwe Q5 2.0 TDI 190 kost 48.350 euro, of 2.610 euro meer dan zijn voorganger. Maar zelfs ondanks die prijsverhoging blijft hij qua tarief binnen het gemiddelde in zijn klasse en duikt hij onder de prijs van de Mercedes GLC 250 d (48.884 euro), de BMW X3 20d (47.390 euro) en de Jaguar F-Pace 2.0 D (49.380 euro). Maar door de ellenlange optielijst vergt het veel zelfbeheersing om de Q5 aan te kleden zonder de prijs met de helft op te drijven.

Audi Q5 2.0 TDI 190 : Technisch weer helemaal mee
Conclusie / Audi Q5 2.0 TDI 190 : Technisch weer helemaal mee

Het conservatisme van Audi op het vlak van design lijkt nog lang niet voorbij, in die mate zelfs dat het voor de leek moeilijk is om de nieuwe Q5 meteen van zijn voorganger te onderscheiden. En dat zou wel eens een rem op zijn succes kunnen zijn, want traditioneel laten klanten in deze (prijs)klasse graag zien dat ze met iets nieuws rijden. Gelukkig evolueert de Q5 wel sterk op andere vlakken. Of het nu gaat om comfort, wegligging, binnenruimte, uitrustingsmogelijkheden of veiligheidsvoorzieningen, deze tweede generatie boekt overal vooruitgang. Kortom, terwijl de vorige Q5 qua technologie nog op achterstand was gereden, is deze nieuwe generatie op dat vlak weer helemaal mee, zodat hij alle troeven heeft om een plekje aan de top te kunnen veroveren bij de compacte premium-SUV’s.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker