In het kort
-
Rijdynamiek
De vijfcilinder is nog altijd even explosief, maar boette ondanks zijn sportuitlaat een beetje in aan stemgeluid. Niettemin klinkt hij nog altijd leuk. De S-Tronic overtuigt, zowel in automatische als in manuele modus. Qua wegligging plaatst Audi veiligheid boven fun. Een circuit is dus niet de natuurlijke habitat van de RS Q3. Het stuur is vrij snedig, maar mist feedback. Het remsysteem valt weinig te verwijten, tenzij een gebrek aan bijtkracht bij het begin van de pedaalslag.
-
Veiligheid
De meeste rijhulpsystemen zijn optioneel, zoals de botswaarschuwing bij het achteruitrijden, de actieve cruisecontrole, de verkeersbordherkenning en de slaperigheidsdetectie. Laterale airbags zijn standaard voorin, maar achterin optioneel (420 euro). De bestuurder kan alle rijhulpsystemen uitschakelen, behalve het ESP, wat paradoxaal is gezien de RS-badge. De Q3 kreeg de maximumscore van vijf sterren bij de veiligheidsbeoordeling van EuroNCAP.
-
Comfort
De adaptieve schokdemping is aan de stugge kant, maar biedt niettemin een fatsoenlijk comfort, zolang je voor de soepelste modus kiest. Het interieur is verzorgd en relatief ruim. Verrassend in een Duitser is dat je achterin niet op een houten bankje lijkt te zitten, terwijl de rugleuning een aangename hellingshoek vertoont. De rol- en stroomlijngeluiden zijn redelijk en het Bang & Olufsen-hifisysteem is van goede kwaliteit, zonder meer.
-
Praktische kant
Het laadvolume van de koffer wordt negatief beïnvloed door de aflopende daklijn. Het interieur telt voldoende opbergmogelijkheden. De trekhaak kan handig zijn om een raceauto van het ene naar het andere circuit te vervoeren. Om minder belastingen te betalen kun je de RS Q3 laten homologeren als lichtevrachtvoertuig, maar dan moet je wel de achterste plaatsen opgeven. Aan terreinwerk zouden we ons niet wagen met deze Audi, ook al is als optie een afdaalhulp te krijgen.
-
Connectiviteit
De Virtual Cockpit biedt heel wat informatie die je makkelijk kunt selecteren via vrij doordachte knoppen op het stuur. Het centrale scherm kun je echter niet bedienen van op het stuur, noch van op de middentunnel. Het aanraakscherm reageert echter perfect en de ergonomie van de menu’s is intuïtief. De modernste functies als wifi of compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij. Op dat vlak valt er weinig aan te merken.
-
Budget
De basisprijs van 64.400 euro is al een aardige som, maar reken op nog minstens 5.000 à 10.000 euro extra om de RS Q3 behoorlijk aan te kleden. Je kunt je echter troosten met de garantie van 3 jaar of 120.000 kilometer. Dat mag ook wel om de flinke waardevermindering te verteren die je te wachten staat. En ook aan de pomp is de rekening gespijsd. Maar laten we positief blijven: voor de prijs van één RS Q8 heb je twee RS Q3’s!
Terwijl de iconische vijfcilinder nog altijd even enthousiasmerend is om af te jakkeren, is de RS Q3 helemaal niet zo exuberant. Doodjammer is het dat zijn weggedrag gemuilkorfd wordt door de elektronische systemen, die elke vorm van vrijheid de kop indrukken. Zeker omdat zijn onderstel niet onbeholpen is, verre van. Een beetje meer durf had dus geen kwaad gekund, al zullen sommigen dat geruststellende karakter net op prijs stellen. Maar puur afgemeten aan hun fungehalte zou een duel met de nakende Mercedes-AMG GLA 45 S wel eens erg confronterend kunnen zijn voor de Audi.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!