Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Bentley Mulsanne

Bentley Mulsanne #1

In het kort

  • Wegligging

    Bentley verkoos voor zijn Mulsanne de legendarische, maar sterk gewijzigde oer-V8 boven modernere krachtbronnen uit de VWgroep. Het resultaat is een voldoende krachtige, maar vooral erg koppelrijke kolos die deze 2,7 ton zware auto toch nog meer dan behoorlijke prestaties weet te bieden. Hij is ook fluisterstil, tenzij je hem brutaal op zijn staart trapt. De ZF-achttrapsautomaat past perfect bij zijn temperament. Het stuur is iets te weinig communicatief, de draaicirkel vrij groot.

  • Veiligheid

    Vier grote, geventileerde schijfremmen garanderen genoeg stopkracht en uithoudingsvermogen, ondanks het gewicht van de auto. Hun doseerbaarheid is ook een grote troef. Rechtuit is de Bentley haast onverstoorbaar, in bochten komt hij, mits je je rijstijl enigszins aanpast, veel kwieker voor de dag dan je zou denken. De goede gewichtsverdeling resulteert in behoorlijk wat trekkracht en grip, de hightech verlichting is uitstekend en de passieve veiligheid staat op een hoog niveau.

  • Comfort

    Een comfort als van een vliegend tapijt zoals bij een Rolls hoef je van de Mulsanne niet te verwachten, ook niet in de Comfort-stand van de ophanging. De stoelen zitten bijzonder goed, zowel voor- als achterin. De rolgeluiden van de banden en vooral de windruis rond de voorstijlen zijn iets te sterk hoorbaar. De klimaatregeling (met vier temperatuurzones), die de inzittenden achterin helemaal naar hun hand kunnen zetten, is een van de hoogstandjes qua comfort in deze top-Bentley.

  • Praktische kant

    Door de ruime deuropeningen en de relatief grote koetswerkhoogte gaat instappen heel vlot. Het zicht rondom is goed, ondanks de kleine ruiten, tenzij schuin achteruit. Het interieur is vrij praktisch ingericht en de standaarduitrusting is behoorlijk compleet. De afwerking van onze testwagen was tot in de puntjes verzorgd. Voor zo'n grote auto heeft de Mulsanne een vrij kleine koffer, die wel mooi bekleed is, maar geen enkele doorlaadmogelijkheid biedt.

  • Budget

    Als je constante en niet al te hoge snelheden kunt handhaven, verbruikt de Mulsanne nog niet te veel. Maar kom je veel in de stad of heb je een nerveuze rechtervoet, dan kan het verbruik de pan uitrijzen. Met 96 liter in de tank is het rijbereik behoorlijk. De garantie is iets guller dan wat de wet voorschrijft. Een Mulsanne is verre van goedkoop, maar je krijgt wel waar voor je geld. De prijs van sommige opties lijkt ons echter wat overdreven. Qua inruilwaarde moet deze Bentley vrij goed scoren.

Bentley Mulsanne
Conclusie / Bentley Mulsanne

Op bepaalde vlakken blijft de Mulsanne een oerklassieke Brit, maar onderhuids hebben zijn Duitse broodheren er toch voor gezorgd dat heel wat hightech binnensijpelde, zij het niet altijd op erg zichtbare plaatsen en nooit om uit te pakken. De Mulsanne wil het fijnste van het fijnste zijn voor wie van de Engelse traditie en club-achtige luxe houdt, maar ook graag zelf achter het stuur kruipt. Dat daarbij nog niet alles perfect is, draagt bij tot de onweerstaanbare charme. En menig would-be sportwagen zal zich in zijn super 98 verslikken als hij de schele ogen van deze top-Bentley in zijn kont voelt priemen en ze maar niet kan afschudden...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker