In het kort
-
Rijdynamiek
Dankzij zijn twee motoren en de boostfunctie die de elektrische motor ook nog kan leveren, is deze hybride BMW zeer snel en alert. Dat komt ook door de uitstekende werking van de achttrapsautomaat. Het weggedrag is door de extra kilo’s wat logger dan van een gewone 3-Reeks, maar dat merk je alleen maar als je er echt tegenaan gaat op een bochtiger parcours. Het stuur voelt wat kunstmatig aan, maar is nauwkeurig en direct, de remmen werken uitstekend.
-
Veiligheid
Standaard is de 3-Reeks al van crashpreventie voorzien, als optie zijn zowat alle rijhulpsystemen verkrijgbaar. Het zicht rondom is goed, de laserkoplampen op onze auto zijn verbluffend. De stabiliteitscontrole en alle hulpsystemen komen vrij discreet tussenbeide indien nodig. Op passief vlak zijn alle klassieke ingrediënten aanwezig, de nieuwe 3-Reeks behaalt ook vijf sterren en een zeer goede score bij de recentste EuroNCAP-tests.
-
Comfort
Onze testauto was uitgerust met een gestuurde schokdemping, maar de optionele 19-duimvelgen maakten de vering iets stugger dan je van dit type auto verwacht. Bij elektrisch rijden is het geluidscomfort natuurlijk bijzonder goed. De sportstoelen van onze testauto maken een prima rijhouding mogelijk, en de 3-Reeks biedt nu ook achterin behoorlijk wat zitruimte – alleen met drie daar plaatsnemen is geen aanrader. De elektronische airco met drie zones werkte goed.
-
Praktische kant
Voorin instappen gaat goed, achterin is de deuropening wat krapper. Opbergruimtes zijn er voldoende. De interieursfeer is aangenaam en de afwerking verzorgd. Voor een auto met dit prijskaartje had de standaarduitrusting wel nog wat genereuzer gemogen. De kofferruimte boet 105 liter in vergeleken bij een gewone 3, doordat de koffervloer hoger ligt. Gelukkig blijft de achterbankleuning geheel of gedeeltelijk neerklapbaar.
-
Connectiviteit
De grote tft-schermen op het dashboard kunnen makkelijk bediend worden via de iDrive-knop of via een uitstekende spraakbediening. Waarom daar ook nog een touchscreen en bediening met handgebaren moet bijkomen, is ons een raadsel. De connectiviteit met zowel de auto als de smartphone is zeer verzorgd en er zijn heel veel mogelijkheden. Let wel: na drie jaar moet je voor ongeveer alles bijbetalen om geconnecteerd te blijven.
-
Budget
De garantie bij BMW geldt nu al een tijdje drie jaar en dat is een hele vooruitgang. De prijs van het basisvoertuig is niet van de poes en als je wat in de ellenlange optielijst gaat snuisteren, kan de rekening nog fors oplopen. Het verbruik kun je volledig naar je hand zetten door hem zoveel mogelijk in te pluggen aan het stopcontact. Doe je dat niet systematisch, dan zijn er andere 3-Reeksen die interessanter zijn. Tenzij je het natuurlijk doet om fiscale redenen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, deze 330e is een uitstekende auto. Hij zet prestaties neer de naam BMW waardig, het kenmerkende rijplezier is van de partij en in elektrische modus biedt hij ook een zeer hoogstaand rijcomfort (waarvan stilte geen onbelangrijk onderdeel is). Bovendien is hij goed afgewerkt en qua connectiviteit duidelijk mee met zijn tijd. Maar er zijn natuurlijk nog andere modellen in het 3-Reeks-gamma die aan vele van die criteria voldoen. En misschien wel voor minder geld, want goedkoop is de 330e zeker niet. Dat maakt deze plug-inhybride alleen interessant als je wel degelijk voor het rijpatroon gaat waarvoor hij is geconcipieerd. En dat is: hem zoveel mogelijk aan de stekker hangen, zodat je zoveel mogelijk goedkoop én comfortabel elektrisch rijdt. Een bijkomend argument in ons land is natuurlijk ook zijn maximale aftrekbaarheid, maar daarvan plukken enkel zelfstandigen en ondernemingen de vruchten. Voor de particulier is een 330e geen evidente keuze, tenzij zijn of haar profiel perfect past in dat van de plug-inhybriderijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!