In het kort
-
Rijdynamiek
De zes-in-lijn-turbodiesel van de 530d is een van de krachtigste en aangenaamste in zijn soort en bevestigt dat BMW nog altijd staat voor Bayerische Motoren Werke. Deze drieliter is dan ook nog eens gekoppeld aan een van de betere automaten op de markt. Het weggedrag van de 5-Reeks is in elk geval veilig en comfortabel, maar het kan ook nog altijd plezierig zijn. Het elektrisch bekrachtigde stuur is nauwkeurig en de remmen zijn uitstekend.
-
Veiligheid
De gebruikelijke actieve rijhulpsystemen zijn aanwezig en kunnen ( tegen vrij forse prijzen) aangevuld worden met zoveel systemen dat de 5-Reeks zelfs gedeeltelijk autonoom kan rijden op de snelweg. Als uw budget het enigszins toelaat, raden we u de adaptieve ledkoplampen aan, die hun lichtbundel aanpassen aan de omstandigheden. Wat de passieve veiligheidsvoorzieningen betreft, is al het nodige aanwezig, maar ontbreken wel knieairbags of laterale airbags achterin.
-
Comfort
Mede door de adaptieve schokdemping (een optie) en de verschillende rijmodi benadert de 5-Reeks de standaard als het op comfort aankomt, de Mercedes E-Klasse. Hij wordt daarbij geholpen door goede stoelen en een zitruimte die achterin wat is toegenomen, terwijl de achterpassagiers zich ook minder ingesloten voelen. Ergonomisch zit alles op de goede plaats en de bedieningslogica is goed. De klimaatregeling is zeer verzorgd.
-
Praktische kant
De instap voorin was nooit een probleem in de 5-Reeks, achterin is hij verbeterd door een iets andere deuruitsnijding. Het interieur verzorgt zijn functionele aspecten en de standaarduitrusting is behoorlijk, zonder echt volledig te zijn gezien het prijskaartje. De afwerking is van een hoog niveau. De kofferruimte is vrij smal, maar wel regelmatig van vorm. De laadopening is niet supergroot, maar de achterbank is standaard wel neerklapbaar.
-
Connectiviteit
Van connectiviteit – met de auto, met het internet, met andere auto’s in de toekomst – heeft BMW een van zijn speerpunten gemaakt. Uit eigen en andermans onderzoek hebben ze bij BMW besloten dat dit een essentieel criterium is voor de moderne klant, waarop deals kunnen worden afgesloten dan wel verloren. Zowel aan het aanbod als aan het gebruiksgemak van alle menu’s en systemen (in de auto of online) werd dan ook de grootste aandacht besteed.
-
Budget
Een BMW 5 zegt zelf wanneer hij op onderhoud wil of zijn AdBlue-tank bijgevuld moet worden. De algemene waarborg bedraagt nu eindelijk drie jaar of 200.000 kilometer. Een nieuwe 5-Reeks is praktisch even duur als een Mercedes E en de forse prijzen van de vele opties kunnen het totale prijskaartje nog flink doen oplopen. Maar er is een pleister op de wonde: in zijn klasse (en zeker gezien de prestaties) is er geen zuiniger zescilinder-diesel op de markt dan deze 30d.
De nieuwe 5-Reeks is geen head-turner. Zowel vanbuiten als vanbinnen en onderhuids werd hij eerder verfijnd dan helemaal gerenoveerd, maar het is natuurlijk een feit dat met de basis al helemaal niks mis was. De nieuweling is wel sneller, comfortabeler, ruimer en zuiniger dan zijn voorganger. Jammer genoeg is hij er niet goedkoper op geworden, wel integendeel. En met de prijs van een aantal gecumuleerde opties kun je nog makkelijk een kleine auto (zelfs een BMW) erbij aanschaffen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!