In het kort
-
Rijdynamiek
Dynamisch gezien rijdt deze 'ecoversie' net zo goed als een even krachtige 740i. Enkel het zescilindergeluid blijft natuurlijk achterwege. De achttrapsautomaat is een juweeltje, zowel qua (vooruitziend) schakelgedrag als qua zachtheid. Rechtdoor is deze limousine onverstoorbaar, in bochten is hij lichtvoetiger dan je zou verwachten. Enkel het optionele actieve stuur zorgt voor een te licht stuurgevoel. De remmen zijn krachtig en goed doseerbaar.
-
Veiligheid
Ook in basislivrei kan het veiligheidsassortiment al tellen. Alleen jammer dat je ook op dergelijke (dure) limousines voor veel interessante rijhulpsystemen nog moet bijbetalen. Qua beschikbare systemen heeft BMW werkelijk alles uit de kast gehaald, wat uiteraard te appreciëren is. Alleen de actieve spoorassistent kan sommige bestuurders op de zenuwen werken: hij is vrij opdringerig en kan zelfs brutaal tussenkomen om de auto op het juiste pad te houden.
-
Comfort
De achterstand op de Mercedes S-Klasse is nu ook op dit vlak ingehaald. Zeker als je nog wat spendeert aan extra goed zitmateriaal. De ophanging doet haar werk voortreffelijk en past zich aan de gekozen rijmodus aan. Het systeem met actieve rolstangen is niet te krijgen op de 740(L)e. Ter compensatie biedt hij een serene stilte als je zuiver elektrisch rijdt, wat in een dergelijke limousine een comfortabel gevoel geeft. De airco met standaard vier zones is een toonbeeld.
-
Praktische kant
Zeker in deze lange versie heb je binnenin geen gebrek aan ruimte. Voor de achterpassagiers kan een echte first class omgeving geschapen worden. Door het batterijpakket neemt het koffervolume met zo’n 100 liter af (van 515 naar 420), vandaar dat het raadzaam is de doorlaadoptie aan te stippen, te meer daar die nu eens echt goedkoop is naar BMW-normen. De koffer zelf is redelijk goed toegankelijk, maar niet superbreed en ook niet zo hoog. Ze is daarentegen wel heel diep.
-
Connectiviteit
BMW zet hoog in op zijn connectiviteit en wil zich profileren als een van de leiders op dit vlak. Alleen is het zo dat voor praktisch elke app of dienst moet worden bijbetaald en dat is een beetje zuur als je al zoveel hebt uitgegeven. De bediening kan op verschillende manieren. Die met handbeweging voor sommige functies vinden we maar een gadget om eens iets anders te kunnen aanbieden. De Real Time Traffic Information is van de betere in haar soort.
-
Budget
Een basisprijs van meer dan 100.000 euro is geen peulenschil, maar je krijgt er wel redelijk wat voor, al is de optiecatalogus nog lang en kan de prijs nog flink oplopen. Eindelijk heeft BMW zijn garantie op drie jaar gebracht en er zijn verschillende formules om ook qua onderhoud stressvrij door het leven te gaan. Wat het verbruik betreft: dat kan heel laag zijn als je er een ecologische rijstijl op nahoudt én gehoorzaamt aan de ijzeren wet van de oplaadbare hybride: inpluggen!
Voor wie voldoende geld heeft voor en zin in een toplimousine maar toch ook een groen geweten heeft dat een beetje knaagt, is dit een buitenkansje. De 740Le xDrive biedt dezelfde prestaties als een gewone benzineversie van hetzelfde vermogen, maar verbruikt een pak minder, zeker als je consequent inplugt. Voor het overige is het even plezierig rijden en is de auto zeker even comfortabel (met nog minder geluid als toetje), maar je moet er wel een iets kleinere kofferruimte bij nemen. Dat ze bij BMW ook maar ineens de grootte van de benzinetank nagenoeg halveerden, is een vergissing.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!