In het kort
-
Rijdynamiek
De hybrideaandrijving komt nooit vermogen tekort en haar zes-in-lijn laat vrolijk zijn muzikale sound horen. Het geheel wordt perfect bijgestaan door een uitstekende automatische versnellingsbak. Vierwielaandrijving, brede banden en een verfijnd onderstel verzekeren een zeer goede wegligging, maar het formaat en gewicht van de auto werken storend bij een dynamische rijstijl, terwijl de stuurinrichting communicatiever had mogen zijn.
-
Veiligheid
De X5 heeft de maximumscore behaald op de EuroNCAP-crashtests. Zijn inzittenden worden goed beschermd door de grote koetswerkstructuur en kunnen rekenen op een groot aantal airbags, met onder meer een knieairbag voor de bestuurder. Alleen de buitenste zitplaatsen achterin hebben Isofix-bevestigingspunten. De actieve rijhulpsystemen zijn talrijk, maar vaak optioneel (zoals de semiautonome rijfunctie, de laserverlichting en de infraroodcamera).
-
Comfort
Op zijn ‘luchtkussens’ vertoont de hybride X5 een zeer comfortabel rijgedrag. Ook de geluiddemping is bijzonder goed, vooral met de optionele akoestische beglazing. De binnenruimte is uitstekend voorin en we raden u zeker de optionele Comfort-stoelen aan, die uitnodigen om eropuit te trekken. Een massagefunctie is eveneens beschikbaar. Achterin is de zitruimte royaal, maar de rugleuning van de middelste zitplaats is wat hard.
-
Praktische kant
De instap is relatief gemakkelijk ondanks de hoogte van het voertuig. Het interieur wordt gekenmerkt door talloze opbergruimten en een zeer verzorgde afwerking, maar we moeten wel wijzen op een aantal vrekkigheden in de standaarduitrusting. De tweedelige achterklep is niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid van de koffer, die overigens kleiner is dan in de andere X5’s. Deze hybrideversie is ook niet verkrijgbaar als zevenzitter.
-
Connectiviteit
Het digitale instrumentenbord is niet bijzonder ergonomisch en minder personaliseerbaar dan bij Audi, dat onder meer een navigatie met Google Maps aanbiedt, in tegenstelling tot BMW. Op de draadloze telefonie en de onlinediensten valt daarentegen niets aan te merken. In de dagdagelijkse praktijk stellen we ook de geavanceerde spraakbediening op prijs, waarmee je de boordfuncties en het multimediasysteem kunt bedienen.
-
Budget
Deze hybrideversie is zeer duur, maar kost minder dan de topdiesel M50d, die amper sneller is en fiscaal minder interessant voor zelfstandigen. Op korte trajecten is het mogelijk om overwegend elektrisch te rijden en dus zeer weinig benzine te verbruiken. Op lange snelwegtrajecten lust deze hybride SUV daarentegen een stevige slok. Zijn totale rijbereik is trouwens beperkt vanwege zijn relatief kleine tank (in verhouding tot de rest van het X5-gamma).
Deze hybride X5 verleidt zowel op papier als in werkelijkheid. Zijn technologie is goed ontworpen en wie tussen twee laadbeurten niet meer dan 60 kilometer hoeft af te leggen, zal geen benzine verbruiken. Liefhebbers van mechanische genoegens kunnen van tijd tot tijd genieten van de sound van de zes-in-lijn. Maar zoals alle plug-inhybrides is dit model vooral interessant voor mensen die korte trajecten afleggen tussen twee laadbeurten. Voor wie doorgaans honderden kilometers aan een stuk afmaalt op de snelweg, zal hij meer verbruiken dan een diesel en ook geen milieuvoordeel bieden. En hoewel hij nog maximaal aftrekbaar is voor zelfstandigen, genieten particulieren in Brussel en Wallonië geen enkel fiscaal voordeel. Voor hen zal de hogere aankoopprijs dus moeilijk te compenseren zijn ten opzichte van een benzine- of dieselversie. Zoals steeds met plug-inhybrides moet dus geval per geval bekeken worden of het een interessante keuze is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!