Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X6 xDrive 50i

In het kort

  • Wegligging

    Na de techniek lang de rug toegekeerd te hebben, gaat BMW– nu het probleem van de res— ponstijd onder controle is – opnieuw voor drukvoeding. Er werd gekozen voor twee kleine,parallel gemonteerde turbo’s en directe injectie. Daarmee is het turbogat niet meer dan een slechte herinnering en krijg je de indruk met een dikke atmosferische motor onderweg te zijn. De V8-biturbo van 4,4 liter (50i, 407 pk) heeft het koppel van een dieselmotor en behoudt de lange adem die zo typisch is voor een benzinemotor uit München. De Steptronic-automaat met zes verhoudingen kwijt zich nog steeds perfect van zijn taak.

  • Veiligheid

    De X6 50i (407 pk) trekt even snel op als een Porsche Cayenne Turbo (500 pk)... Om te vertragen doet hij een beroep op grotere schijven dan de andere versies. Een belangrijk onderhuids verschil tussen deze eerste ?SAC? en de X5, waarvan hij platform, wieltreinen en de xDrive- overbrenging (die het koppel al tussen vooren achteras verdeelt) leende, is de Dynamic Performance Control (het achterdifferentieel dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt). De vierwielaandrijving van de X6 kan elk wiel van het nodige koppel voorzien om stabieler en gemakkelijker door de bocht te gaan, waardoor deze auto nog levendiger wordt en het (optionele) actieve stuur nauwkeuriger.

  • Comfort

    Alleen al voor de Dynamic Performance Control is de X6 een must onder de SUV's. Dat zorgt niet enkel voor een optimale trekkracht, maar helpt ook actief om vlotter door de bocht te gaan door in eerste instantie de natuurlijke onderstuurneiging te counteren, of overstuur op glad wegdek tegen te gaan. Het Adaptive Drive laat de schokdempers volgens twee programma's werken (normaal en sport) en stuurt de X6 vlak door de bocht dankzij de actieve antirolfunctie Dynamic Drive. Onmisbaar voor wie de harde ophanging enigszins wil compenseren. De actieve comfortstoelen voorin garanderen een lange en rustgevende rit.

  • Praktische kant

    Het dak van een SUV afplatten is bovenal een kwestie van esthetiek, want het maakt de toegang tot het interieur minder gemakkelijk en het zicht naar achteren problematisch. Nog uit esthetische overwegingen vond BMW het bovendien niet nodig om een ruitenwisser op de sterk hellende achterruit te monteren... De achterklep uit twee delen van de X5 werd in de X6 vervangen door een exemplaar uit één stuk dat optioneel elektrisch bediend kan worden. Naast de olietemperatuurmeter zit op het dashboard ook een display die het koppel op elk achterwiel apart weergeeft. Helaas zie je daar niets van als je aan het stuur draait?

  • Budget

    De lancering van de X6 deed een golf van paniek ontstaan onder de andere specialisten van luxueuze of sportieve SUV's. Ook de Porsche Cayenne mag zich zorgen maken, zelfs de (bi)Turbo- versie met 500 pk... De andere worden simpelweg op een hoopje gereden door deze X6 50i, die het schitterend doet op alle vlakken: prestaties, stijl, comfort, weggedrag, veiligheid en rijplezier. Hij doet de balans nog wat verder doorslaan door de erg redelijke (minimum)verbruikswaarden, dankzij de directe inspuiting en de Efficient Dynamics-maatregelen (zoals de intelligente alternator).

BMW X6 xDrive 50i
Conclusie / BMW X6 xDrive 50i

De BMW X6 mikt op een publiek dat prestigewagens koopt, maar die klanten worden een auto ook steeds sneller beu. Niemand spreekt nog over de VW Touareg, de Porsche Cayenne houdt zich met moeite overeind (tenzij in Rusland) en ook de Audi Q7 wekt niet veel geestdrift meer op, waardoor zijn verkoopcijfers kelderen. Die aftakeling is hen steeds te snel af, zeker met de gestegen brandstofprijzen. Kaderleden wisselen al even snel van luxueuze bedrijfswagen als van functie en hetzelfde geldt voor bedrijfsleiders en hun firma's. Uiterlijk en technologie zijn behoorlijk fundamenteel, maar moeten tegenwoordig toch steeds sneller veranderd worden. Toch is er nog één constante: deze lustopwekkende auto's moeten altijd innovatief uit de hoek komen qua stijl (tot op het randje van het groteske), uitrusting, motor en overbrenging, en moeten bovendien steeds veiliger, sneller en bijna als vanzelf rijden. En op al deze punten scoort de X6 50i bijzonder hoog.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars