In het kort
-
Rijdynamiek
Deze ‘basisdiesel’ heeft nooit een gebrek aan vermogen of souplesse. De drie liter grote zescilinder-in-lijn is een bijzonder aangename en performante motor, die perfect wordt bijgestaan door een soevereine versnellingsbak en vierwielaandrijving. De wegligging is natuurlijk niet erg levendig, maar efficiënt gezien het formaat, ondanks een stuur dat feedback mist. De remmen kwijten zich goed van hun taak bij courant gebruik.
-
Veiligheid
De X7 werd nog niet getest door EuroNCAP, maar zou er vijf sterren moeten halen, net als de X5. De inzittenden kunnen voor hun bescherming rekenen op het formaat van de auto, maar ook op een hele resem airbags, waaronder een kniekussen voor de bestuurder. De vier buitenste achterste plaatsen zijn voorzien van Isofix-bevestigingspunten. Actieve rijhulpsystemen zijn er in groten getale, maar vaak als optie (semiautomatisch rijden, laserkoplampen, infraroodcamera, enzovoort).
-
Comfort
De op luchtkussens rijdende X7 blijkt erg comfortabel en bijzonder goed geluidgedempt dankzij de standaard dubbele beglazing. De binnenruimte is uitstekend op alle plaatsen. De airco beschikt sowieso over vier temperatuurzones en als optie zelfs over vijf. Alle zitplaatsen kunnen verwarmbaar zijn en die van de eerste rij zelfs gekoeld. Idem voor de voorste bekerhouders… Deze BMW is duidelijk geknipt voor lange reizen.
-
Praktische kant
Ondanks de hoogte vormt de instap niet echt een probleem. De achterstoelen laten zich elektrisch regelen en uit- of neerklappen. De opbergmogelijk-heden zijn talrijk, de standaarduitrusting is echt rijkelijk en de afwerking is bijzonder verzorgd. Deze X7 is een echte limousine voor gezinnen… De achterklep in twee delen vergemakkelijkt de toegang tot de koffer niet. In vijfzitsconfiguratie is het laadvolume erg volumineus, maar met zeven plaatsen in gebruik is het beperkt.
-
Connectiviteit
Het digitale instrumentenpaneel is niet bepaald een wonder van ergonomie en minder personaliseerbaar dan bij Audi. Ook de cartografie is minder verzorgd dan bij het merk uit Ingolstadt, dat navigatie via Google Maps biedt. Op de draadloze telefonie en de onlinediensten valt echter niets aan te merken. Net als bij Mercedes is er een geëvolueerde spraakherkenning om alle functies en het infotainmentsysteem te bedienen.
-
Budget
Absoluut gezien is de X7 natuurlijk erg duur, maar vergeleken met zijn rivalen zit hij in de middenmoot. Hij is rijkelijk uitgerust, maar de opties blijven talrijk en erg duur. Het brandstofverbruik is redelijk gezien het formaat van de auto, maar qua belastingen moet je wel het nodige budget aan de kant houden. Voor wie in Brussel of Wallonië woont, kan de gedowntunede versie met 211 pk eventueel het leed enigszins verzachten, door het BIV-bedrag te halveren.
We kunnen moeilijk zeggen dat de X7 de tijdsgeest goed vat… In een tijd van klimaatmarsen zullen sommigen hem zeker verketteren. Anderen zullen er daarentegen een ideale shuttle in zien waarmee de ministers van leefmilieu in groep kunnen reizen om de ecologische voetafdruk van hun verplaatsingen te beperken… Want ondanks de schijn is deze mastodont geen zuipschuit. Wij onthouden vooral dat deze X7 de gezellige ambiance van een roadtrip op zijn Amerikaans combineert met de Duitse nauwgezetheid qua rijgedrag en afwerking. Het beste van twee werelden, kortom. Maar het blijft een feit dat het formaat waarin dat alles gegoten is, niet echt aangepast is aan ons continent…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!