In het kort
-
Wegligging
De 1.6 HDi 110, die recent werd aangepast om te voldoen aan de Euro 5-norm, ontwikkelt nu 112 pk en 270 Nm (of zelfs 285 Nm in overboost). Hij heeft nog altijd een mooi temperament, maar verloor bij de transformatie iets aan slagkracht. Gelukkig kan hij nu rekenen op een versnellingsbak met zes verhoudingen. Alleen jammer dat de spreiding zo lang is en dat de bak stroef schakelt. Het stuur is nog altijd voldoende nauwkeurig en centreert goed, maar de vaste naaf is verdwenen.
-
Veiligheid
Iedere C4 is standaard uitgerust met ESP en zes airbags. De auto kreeg trouwens de maximale score (vijf sterren) bij de EuroNCAPproeven. Het remsysteem met vier schijven biedt voldoende kracht en uithoudingsvermogen om betrouwbare vertragingen te verzekeren. Hoewel niet bijzonder dynamisch ingesteld blijft het onderstel van de C4 toch veilig en gezond. Meedraaiende bixenonkoplampen maken deel uit van de opties die enkel verkrijgbaar zijn voor de Exclusive.
-
Comfort
De klassieke ophanging doet denken aan een hydropneumatisch systeem. Het comfort is dus bijzonder goed, op voorwaarde dat de auto niet is uitgerust met de optionele achttienduimvelgen van ons testexemplaar, die wel mooi zijn, maar de filtering verknoeien. De geluiddemping binnenin is erg geslaagd, en in het interieur is voldoende ruimte om er met zijn vieren op uit te trekken. Het comfort van de met leder beklede stoelen van ons testexemplaar is vrij van kritiek.
-
Praktische kant
De C4, die ranker is dan zijn voorganger, werd 7 centimeter langer, wat uitsluitend toe te schrijven is aan de achteroverhang, zodat vooral het koffervolume erop vooruitgaat. Met 408 liter onder het bagagescherm onderscheidt de C4 zich positief van de concurrentie, die gemiddeld 30 liter minder biedt. Binnenin staat de kwaliteitsindruk een trapje hoger dan vroeger, met een dashboard bekleed met zacht materiaal en onberispelijk vormgegeven en geassembleerde plastics.
-
Budget
Met een gemiddelde van 7,1 l/100 km over heel onze test (ongeveer duizend kilometer) bleef de C4 1.6 HDi 110 relatief zuinig in vergelijking met zijn concurrenten. Bovendien zijn ook de uitersten (5,4 en 9,1 l/100 km) perfect aanvaardbaar voor een berline van dit formaat. Het onderhoudsinterval van 20.000 kilometer is gemiddeld. Met een prijskaartje van 22.080 euro voor de Seduction is de 1.6 HDi 110 iets duurder dan zijn rivalen, maar in ruil wel beter uitgerust.
Door zich opnieuw toe te spitsen op zijn rol als middenklasser – om niet te breed te mikken en uiteindelijk zijn toekomstige prestigeneef, de DS4, geen schade toe te brengen – volgt de Citroën C4 zichzelf efficiënt op. Hij is rijkelijk uitgerust, ziet er leuk uit en biedt een aanzienlijk rijcomfort. Hij heeft dus voldoende troeven in huis om bij velen in de smaak te vallen. De zuinige en in de praktijk altijd aangename 1.6 HDi 110 is nog altijd een motor die hem als gegoten zit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!