In het kort
-
Rijdynamiek
De bruisende 1.2 PureTech drijft de lichte C4 Cactus dapper aan in zijn versie met 130 pk. Dat is vooral te merken bij het hernemen, temeer omdat de manuele zesversnellingsbak gunstig gespreid blijkt om de koppelreserves optimaal te benutten. Hoewel hij met zijn nieuwe schokdempers over het wegdek lijkt te zweven, vertoont de C4 Cactus een efficiënt dynamisch weggedrag, dat echte verre van sportief te noemen is.
-
Veiligheid
Als cross-over kon de C4 Cactus haast geen enkel elektronisch rijhulpsysteem aanbieden, maar als ‘hatchback’ komt hij grotendeels tegemoet aan die lacune. Maar je moet er wel nog altijd voor bijbetalen, en kiezen voor het optionele Drive Assist Pack, waarmee je onder meer een automatische noodremfunctie krijgt. Het prijskaartje voor dat pakket is gelukkig beperkt (550 euro), maar op de basisversie is het wel niet te krijgen.
-
Comfort
De inspanningen om de geluiddemping te verbeteren werpen hun vruchten af. Terwijl het geluidsniveau vroeger al snel vermoeiend kon worden, is de vernieuwde Cactus veel rustgevender, toch zeker in de versies Feel en Shine, die over extra geluiddemping beschikken. Verder wordt het rijcomfort gegarandeerd door de nieuwe schokdempers met hydraulische druklagers. Je zou haast vergeten af te remmen bij het naderen van… een snelheidsremmer.
-
Praktische kant
De C4 Cactus kan een erg interessante verhouding buitenmaten-binnenruimte voorleggen. Hij is maar even lang als een cross-over uit het B-segment, maar biedt dankzij zijn lange wielbasis toch bijna evenveel binnenruimte als een berline uit het C-segment. Het koffervolume is met 348 liter toereikend, maar jammer is wel dat de laaddrempel zo hoog is (82 centimeter ). Goed nieuws is dat de rugleuning van de achterbank voortaan altijd in twee delen kan worden neergeklapt.
-
Connectiviteit
Met de aanraaktablet van 7 duim bovenaan op het dashboard kun je makkelijk je smartphone aansluiten, ongeacht welke soort: Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink zijn standaard van bij het tweede uitrustingsniveau (200 euro op de basisversie). Doordat alle bedieningsfuncties, zelfs die voor de airco, werden gecentraliseerd, moet je soms wel veel handelingen uitvoeringen. Het navigatiesysteem omvat gedurende drie jaar gratis onlinediensten.
-
Budget
De C4 Cactus, die als cross-over ‘basic’ wilde zijn, loste zijn uitrustingslacunes op door bij deze facelift meer ‘hatchback’ te worden. Er zijn wel nog altijd dingen die we betreuren, zoals de uitklapzijruiten achteraan, het gebrek aan handgrepen in het plafond of een rol- scherm voor het panoramische dak, maar ook dat er zoveel harde kunststoffen zijn. Het beperkte gewicht van de C4 Cactus stelt de 1.2 PureTech wel in staat om zijn gemiddelde dorst binnen de perken te houden.
De zogezegde evolutie van cross-over naar hatchback blijkt de C4 Cactus toch goed te hebben gedaan. Hij verliest misschien een beetje van zijn stekels, maar het buitenbeentje van Citroën past vooral een mouw aan enkele van zijn lacunes zonder zijn originele karakter en zijn slimme eigenaardigheden helemaal af te zweren. Tezelfdertijd gaat zijn rijcomfort er duidelijk op vooruit, en dat geldt zowel voor de geluiddemping als voor de filtering. Alleen is het moeilijker dan ooit om deze C4 Cactus in een traditioneel hokje te steken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!