In het kort
-
Rijdynamiek
Ook elektrisch wil de 3 Crossback rijplezier bieden. Dat lukt voortreffelijk met de krachtige en koppelrijke motor, die in de sportstand het volle pond geeft en zeer gezwind uit de startblokken schiet. De gestuurde demping zorgt daarbij voor de nodige stabiliteit, zonder het comfort teniet te doen. Het stuurgevoel is echter artificieel en levert te weinig feedback. Het remsysteem is op zijn taak berekend en kan ook nog op de bijstand van de remenergierecuperatie rekenen.
-
Veiligheid
De 3 Crossback haalde vijf EuroNCAP-sterren, met ook uitstekende cijfers voor de bescherming van volwassen inzittenden (96 procent) en meerijdende kinderen (86) en voor veiligheidssystemen (76). Standaard zijn naast de gebruikelijke items ook een automatische noodremfunctie tot 140 km/u, verkeersbordherkenning en een actieve spoorassistent voorzien. Verder zijn optioneel nog actieve ledverlichting of een actieve dodehoekcontrole mogelijk.
-
Comfort
De ophanging met gestuurde schokdemping weet oneffenheden in het wegdek goed te filteren, al is de afstelling eerder sportief en heeft ze niets meer van de zompige Franse vering van weleer. Het zitcomfort voorin is prima, maar achterin zouden we eerder van een ‘strafbank’ spreken. De verbeterde geluiddemping in combinatie met de elektromotor zorgt voor een zee van rust in het interieur. Ook de ventilatie is prima, maar in de Eco-stand werkt ze op verminderde kracht.
-
Praktische kant
De 3 Crossback is een stijlicoon op wielen, maar niet de meest praktische wagen. Vooral de instap naar achteren en de beschikbare ruimte aldaar vallen tegen. Ook de toegang tot de koffer is niet optimaal door de hoge laaddrempel, maar gelukkig bleef het volume (350 liter) intact dankzij de plaatsing van de batterij onder de achterbank. Voorin zit je dan weer riant en is er ook voldoende opbergruimte voorzien. Het inductielaadplatform in de middenconsole is handig.
-
Connectiviteit
Het infotainmentsysteem is uitgebreid en de geconnecteerde interface ondersteunt Android Auto, Apple Carplay en Mirrorlink. De informatie wordt weergeven op een centraal HD-aanraakscherm en daaronder vind je ook fraai gestileerde sneltoetsen. Aanvankelijk is het even zoeken in de menu’s, maar na enige gewenning verloopt de bediending toch vlot. Via de app My DS hou je steeds contact met de E-Tense en kan je bijvoorbeeld het uitgesteld laden regelen.
-
Budget
In vergelijking met de versies met verbrandingsmotor is de E-Tense een heel stuk duurder. DS voert aan dat de totale kost over de hele levensduur echter best vergelijkbaar is, door de lagere energiekost (vooral als je thuis kan opladen) en de geringere onderhoudskosten. Bovendien wordt de E-Tense pas aangeboden vanaf het tweede uitrustingsniveau, wat meteen heel wat extra’s oplevert. De acht jaar garantie op de batterij is zeker een troef voor de inruilwaarde.
De 3 Crossback E-Tense is een heel specifiek voertuig dat een unieke marktpositie inneemt, aangezien het de enige premium-SUV in het B-segment is. Dit Franse stijlicoon op wielen richt zich dan ook op een specifiek publiek dat voor een compacte, klassevolle en ecologische wagen een stevige prijs wil neertellen, 14.000 euro meer dan voor de benzineversie. Als dat geen probleem is, krijgt de koper wel een fraaie, heerlijk rijdende, comfortabele en exclusieve cross-over in handen, die hij zeker zal koesteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!