In het kort
-
Rijdynamiek
De Ford Fiesta blijft de referentie in zijn klasse op het vlak van rijplezier. Met zijn snedige voortrein, zijn schokdemping die putten spelenderwijs verteert, en een achtertrein die op commando komt meespelen, rijdt de Fiesta levendiger en efficiënter dan ooit tevoren. Zijn atmosferische 1.1-driecilinder met 85 pk heeft het best moeilijk om op grote wegen de vaart erin te houden, maar in de stad is deze motor soepel en gewillig.
-
Veiligheid
De Fiesta stelt zich voortaan tevreden met zes airbags. Volgens Ford is het onmogelijk om nog naar voren te glijden en is de knieairbag uit de vorige generatie niet langer nodig. De gordels op de achterbank krijgen spankrachtbegrenzers en voorspanners. Bij de elektronische veiligheidsuitrusting (waarvoor je doorgaans wel moet bijbetalen) neemt de Fiesta het voortouw in zijn klasse. In elk geval heeft hij vijf EuroNCAP-sterren op zak.
-
Comfort
De expertise van Ford inzake ophangingen stelt de Fiesta in staat om een zacht wegcontact te behouden zonder daarvoor zijn dynamische potentieel op te offeren. Dat is zeker het geval met de klassieke schokdemping van de versies die geen ST-Line-logo dragen. Ook de geluidsisolatie ging er bij de generatiewissel stevig op vooruit. De binnenruimte mag dan al behoorlijk zijn voor alle passagiers, ze blijft toch maar matig voor dit segment.
-
Praktische kant
De beschermstrips die automatisch uitklappen wanneer je de deuren opent, zijn best wel handig, zeker bij de driedeurs met zijn relatief brede deuropeningen. De toegang naar de achterbank blijft in dat geval echter problematisch, zodat je daarvoor beter voor de vijfdeurs (500 euro meer) kunt opteren. De inhoud van de koffer gaat er lichtjes op vooruit, maar blijft al bij beperkt. De laadopening is wel groter geworden, wat de toegang tot de koffer ten goede komt.
-
Connectiviteit
Met zijn zwevende aanraakscherm van 6,5 of 8 duim zet de Fiesta een flinke stap voorwaarts op het vlak van ergonomie en connectiviteit. Met het SYNC-infotainmentsysteem kun je makkelijk door de menu’s bladeren, zelfs met stemcommando’s als je wilt. Enkele ‘virtuele’ functietoetsen blijven echter klein en moeilijk toegankelijk. Tegen meerprijs biedt Ford een high-end audio-installatie aan van B&O met 10 luidsprekers en 675 watt.
-
Budget
De Fiesta 1.1i met 85 pk is als Trend beschikbaar vanaf 15.650 euro. Om de uitrustingslacunes van die versie op te vullen biedt Ford een Trend Pack aan voor 775 euro. Toch kun je beter meteen opteren voor het niveau Business Class (17.150 euro) of Titanium (17.850 euro). Verder zijn er nog veiligheidspacks die een interessante prijs dragen. Wie enkele voorwaarden respecteert, krijgt van Ford ook een levenslange mobiliteitsgarantie aangeboden.
De nieuwe Fiesta behoudt de onaantastbare dynamische kwaliteiten van zijn voorganger, maar hij maakt een flinke sprong voorwaarts op het vlak van uitrusting en ergonomie – alleen al door over te schakelen op een aanraakscherm. De hier geteste atmosferische basismotor komt wel wat adem tekort voor de grote wegen. Voor meer veeleisende bestuurders is de 1.0 EcoBoost dan ook een goed en amper duurder alternatief.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!