In het kort
-
Rijdynamiek
De krachtigste variant van de 1.0 EcoBoost pakt uit met een verzorgde klank, een aangename discretie en een erg mooie gewilligheid. Je hoeft dus niet constant naar de versnellingspook te grijpen, die zich overigens aangenaam laat bedienen. De verhoogde bodemvrijheid maakt de Fiesta Active niet minder efficiënt, met rolbewegingen die goed onder controle worden gehouden en goed op elkaar afgestemde wieltreinen. Het stuur leek ons wat te zwaar en onnatuurlijk aanvoelen.
-
Veiligheid
De klassieke Fiesta kreeg vijf EuroNCAP-sterren, 87 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden en 84 procent voor meerijdende kinderen. Qua rijhulpsystemen is een automatische noodremfunctie standaard, net als een spoorassistent en uiteraard een bandendrukcontrole. Vanaf het tweede niveau komen daar een verkeersbordherkenning, een slaperigheidsdetectie en automatische grote lichten bij. Een dodehoekcontrole is echter altijd een optie.
-
Comfort
Dankzij zijn specifieke schokdempers (de voorste met hydraulische stootdempers) absorbeert de Fiesta Active wegoneffenheden erg efficiënt. De stoelen zijn bekleed met een vuilbestendige stof, maar blinken niet echt uit qua comfort of steun. De rijhouding is wel goed. Er zijn nog altijd heel wat ‘fysieke’ toetsen, maar uiteindelijk blijken die erg intuïtief. Het wordt almaar zeldzamer, maar het is zoveel handiger dan wanneer alles via het aanraakscherm moet gebeuren…
-
Praktische kant
De optionele deurbeschermers mochten misschien wat geruislozer werken, maar stadsbewoners zullen ermee in de wolken zijn. De opbergruimtes zijn vrij talrijk en doordacht, maar de toegang tot de koffer wordt be- moeilijkt door het hoogteverschil tussen de vloer en de drempel. Alleen de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt, waardoor je geen vlakke laadvloer kunt krijgen. De standaarduitrusting is behoorlijk, net als de afwerking, maar ook niet meer dan dat.
-
Connectiviteit
De topversie Active 3 krijgt standaard een navigatiesysteem en een groot aanraakscherm. De kaarten zijn duidelijk, het (her)berekenen van de routes gebeurt snel en de stembediening is best efficiënt, al werkt ze bijvoorbeeld niet om een route te annuleren. De uitspraak van het systeem kan wel beter. Het B&O Play-systeem dat standaard is op de Active 2 en 3, deed ons niet bepaald paf staan met zijn audioprestaties. Voor de rest zijn de menu’s duidelijk en logisch opgebouwd.
-
Budget
Het garantie- en onderhoudsprogramma is klassiek, met bijvoorbeeld een onderhoudsinterval van ‘maar’ 20.000 kilometer. In vergelijking met een klassieke Fiesta vergt de Active een meerprijs van ongeveer 3.000 euro. De uitrusting is compleet, maar is het dat wel waard? De kleine EcoBoost verbruikt niet veel, zelfs niet in zijn meest gespierde variant. De toekomstige cilinderuitschakeling zou hem nog wat zuiniger moeten maken.
De Fiesta Active maakt zijn beloftes waar: zijn specifieke ophanging geeft hem een grotere veelzijdigheid (ondanks zijn sportieve banden…) en een groter comfort op slechte wegen zonder dat zijn weggedrag daaronder lijdt. Maar een echte SUV is deze Active-variant natuurlijk niet. Zal hij succes oogsten? De toekomst zal het uitwijzen, maar als je weet dat de meerprijs ten opzichte van een gewone Fiesta meer dan 3.000 euro bedraagt…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!