In het kort
-
Techniek
De atmosferische vijfliter-V8 is een juweeltje. Hij klinkt bijzonder aantrekkelijk, klimt gretig in de toeren en heeft voldoende koppel om deze toch niet zo lichte coupé meer dan behoorlijke prestaties te geven. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt echter stroef en weerbarstig, wat het rijgemak en rijplezier beknot. Het verbruik hangt van je rechtervoet af, maar blijft op onze druk bereden wegen toch altijd aanzienlijk en dan is de tank van 61 liter te klein.
-
Wegligging
Het stuurgevoel had beter gekund, ook al zijn we hier ver van het zwabberige van vroegere Amerikanen. De (Brembo-)remmen zijn voldoende fading-bestendig en keurig doseerbaar. Rechtuit heeft de Mustang wat last van zijwind en overlangse sporen, maar vooral de flapperende motorkap bij hoge snelheden is storend. Hoewel het bochtgedrag gewenning vergt, is het eigenlijk zeer betrouwbaar én plezierig. De achterwielen hebben de handen vol, maar alles is heel beheersbaar.
-
Veiligheid
De basisveiligheidssystemen op actief vlak zijn aanwezig, maar naar bijkomende rijhulpsystemen zoekt u vergeefs. Het zicht naar achteren is niet schitterend en het koetswerk is niet echt overzichtelijk. De verlichting is goed, zonder meer. De Mustang Fastback heeft zeven airbags (ook een voor de knieën van de bestuurder) en Isofix-bevestigingspunten achterin (er een kinderstoeltje in krijgen is een andere zaak). De auto is niet beoordeeld geweest door EuroNCAP.
-
Comfort
Voor een sportwagen biedt de Mustang een meer dan behoorlijk veercomfort, dat nog geaccentueerd wordt door de uitstekende standaardstoelen (de optionele Recaro’s zijn wat harder, maar bieden meer steun). De rijhouding is goed, de ergonomie behoorlijk. Voorin heb je meer dan voldoende ruimte, achterin is het krap tot zeer krap, afhankelijk van de stand van de voorstoelen. De Amerikanen hoef je tot slot niet te vertellen hoe ze goede klimaatsystemen moeten maken.
-
Praktische kant
Je zit vrij laag in de Mustang en dat voel je bij het in- en uitstappen. Gelukkig zijn de deuren breed. Achterin raken in deze coupé is geen sinecure. De auto is niet echt superpraktisch, maar wel goed uitgerust. Voor een Amerikaan is de afwerking verzorgd, hoewel de Mustang qua materiaalkeuze en zorg voor detail nog niet aan de Europeanen kan tippen. De koffer is ruim voor een coupé, maar te beladen via een nogal smalle klepopening – Fastback of niet, de Mustang is een tweedeurs.
-
Budget
Zoveel auto en zoveel rijplezier voor een dergelijke prijs, dat kan alleen maar een Amerikaan zijn. Op dat vlak is de Mustang haast onklopbaar en dankzij zijn iconische naam zal de inruilwaarde ook nog wel vrij hoog blijven. Ook de optietarieven blijven bescheiden, maar de mogelijkheden zijn beperkt. De auto moet regelmatig op onderhoud (in de VS om de 10.000 mijl, hier om de 20.000 kilometer of om het jaar) en de algemene garantie van 2 jaar is even gierig als voor andere Fords.
Een coupé waarmee je nergens onopgemerkt voorbijrijdt, die meer dan 400 pk onder de kap heeft en heel wat rijplezier én een hoop comfort te bieden heeft voor amper 45.000 euro, dat is vandaag de dag ongezien. Prijsmatig is deze Mustang GT onklopbaar en het zou dan ook unfair zijn om hem op alle vlakken te vergelijken met de Europese concurrentie, die anderhalf tot twee keer meer kost. Zo is het plaatsaanbod achterin bedroevend, staat de afwerking nog niet op Europees niveau en heeft de auto op sommige vlakken niet de finesse die we van zijn Europese concurrenten gewoon zijn (al maakt dat laatste zonder twijfel ook grotendeels de charme uit van dit buitenbeentje). Daarnaast mag je met deze GT ook nog eens aan de kassa passeren bij de fiscus (zeker de Vlaamse)… Kortom, tenzij je valt voor de onvervalste, wat ‘luide’ charme van dit Amerikaanse icoon, heb je hier niks te zoeken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!