In het kort
-
Techniek
De nieuwe 1,6-liter van Honda blinkt uit door zijn brio, zijn zuinigheid, zijn stille werking en zijn zijdezachte kracht. Met 120 pk en 300 Nm koppel hoort hij bij de top in deze motorklasse. Bovendien gaan zijn prestaties en raffinement gepaard met een minder dan gemiddelde dieseldorst. De meeste rechtstreekse rivalen verstoken een dikke 6 l/100 km, terwijl deze 1.6 i-DTEC onder die drempel blijft en in Econ-modus zelfs richting 5 l/100 km gaat. Een stop-startsysteem is standaard.
-
Wegligging
De 1.6 i-DTEC legt 47 kilo minder op de voortrein dan de 2.2 en heeft recht op een specifiek gespreide zesbak, die 7 kilo lichter is. Deze downsizing maakt gebruik van mechanische organen die qua afmetingen beter zijn afgestemd op de auto en het statische evenwicht ten goede komen. Door de op twee manieren moduleerbare achterbank moest de brandstoftank verhuizen naar een plek tussen de voorstoelen. Voor de rest vertoont deze Civic zijn bekende dynamische potentieel.
-
Veiligheid
De negende Civic-generatie eist een plaats op tussen de veiligste Europese concurrenten, als we mogen afgaan op de EuroNCAP-beoordeling. Omdat alle nieuwe in Europa gebouwde voertuigen (zoals de Civic made in the UK) tegenwoordig een algemene score van vijf sterren halen, wordt een ster minder als onvergeeflijk beschouwd. De grote buitenspiegels compenseren gedeeltelijk het slechte zicht achteruit. De A-stijlen werden slanker om het zicht schuin vooruit minder te hinderen.
-
Comfort
Van alle 1.6-diesels in dit segment is de 1.6 i-DTEC de stilste. Met zijn zijdezachte kracht doet deze kleine motor meer dan enkel het goede voorbeeld volgen van de 2.2. Als allernieuwste ontwikkeling in deze motorklasse ontpopt hij zich meteen als de nieuwe referentie en heeft hij recht op een systeem dat resonanties met een lage frequentie onderdrukt. De klassieke ophanging staat borg voor een groot comfort en een intens rijplezier. De prima stoelen maken het plaatje compleet.
-
Praktische kant
Onder de futuristische, erg aerodynamische koetswerklijnen schuilt een verrassend ruim en moduleerbaar interieur. De aflopende daklijn vergemakkelijkt de instap niet, maar de binnenafmetingen (hoofdruimte, breedte op ellebooghoogte, beenruimte) zijn groter dan gemiddeld in dit segment. De koffer met verstelbare bodem heeft al een knappe minimuminhoud, die nog kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. De zittingen kunnen ook rechtop worden gezet.
-
Budget
De Civic 1.6 i-DTEC wordt voor Europa in Groot-Brittannië gebouwd en zit qua prijs pal in het midden van zijn segment: een prijskaartje tussen 20.490 en 26.750 euro komt overeen met dat van de duurste rivalen bij de massaconstructeurs en de instapversies bij de premiummerken. Goedkoop is deze Civic dus niet. De kwaliteit van deze Britse Honda is er duidelijk op vooruitgegaan en haalt nu bijna het Japanse standaardniveau. Het merk blijft echter ondervertegenwoordigd bij ons.
De Civic 1.6 i-DTEC steekt wat laat van wal in een segment waar alle concurrenten - of ze nu lowbudget-, massa- of premiumconstructeur zijn - al over een diesel met een gelijkaardige cilinderinhoud beschikken - vaak zelfs al vele jaren. Maar de kleine i-DTEC is meer dan welkom, simpelweg omdat hij het niveau in deze cilinderinhoudsklasse weer wat opkrikt. Qua comfort en verbruik, qua raffinement en souplesse, qua rijplezier en rendement en qua geluiddemping en prestaties. Met dergelijke kwaliteiten verbaast het ons niet dat hij in de herfst ook een plaatsje krijgt in de neus van de zwaardere CR-V. Tegen die tijd zullen we de Civic, waarin deze motor zo goed tot zijn recht komt, allicht vaker zien opduiken in het straatbeeld.