In het kort
-
Rijdynamiek
De veelzijdige 2.0 T-GDI is soepel, explosief en vinnig tegelijkertijd. De stevige en directe versnellingsbakbediening verleidt door zijn aangename feeling, ook al zijn de vergrendelingen soms wat hakerig. De stabiele i30 N is niet bang om snelle kilometers te vreten op de Autobahn. Het gestuurde zelfsperrende differentieel van de Performance helpt om bochten scherp aan te snijden. Ondanks hun zwevende zadels blijken de remmen efficiënt en volhardend.
-
Veiligheid
In zijn hoedanigheid van topmodel van het gamma beschikt de N-versie over het hele veiligheidsarsenaal dat beschikbaar is voor de andere i30’s. Standaard zijn er met name zeven airbags (waaronder een knieairbag voor de bestuurder), een automatisch noodremsysteem, een slaperigheidsdetectiesysteem en een spoorassistent. De gewone i30, die als basis dient voor deze N-versie, werd onlangs met vijf sterren bekroond door EuroNCAP.
-
Comfort
De gestuurde schokdemping van de i30 N biedt een heel breed spectrum van instellingen. In Normal is de filtering goed, en ook in Sport is de demping nog aanvaardbaar. In Sport+ wordt de ophanging echter te hard en springerig – deze stand is enkel geschikt voor perfect vlak asfalt. De geluiddemping is onberispelijk, en naar wens kan de actieve uitlaat voor spektakel zorgen. Tot slot onderstrepen we nog het goede compromis comfort-steun van de mooie kuipstoelen.
-
Praktische kant
Dankzij zijn vijfdeurskoetswerk is de i30 N meer dan louter een sportieveling, maar is hij ook gebruiksvriendelijk. De toegang tot het interieur is gemakkelijk en de zitruimte achterin meer dan voldoende. Enige minpunt: de toevoeging van een afstandsstang slorpt enkele litertjes van de kofferruimte op (381 in plaats van 395 liter) en beperkt de moduleerbaarheid. De ergonomie van alle bedieningselementen is daarentegen uitstekend.
-
Connectiviteit
De 8 duim grote tablet met aanraakfunctie (geflankeerd door echte sneltoetsen) verleidt met zijn ergonomie en efficiëntie. Dankzij dit systeem, dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, kun je muziek streamen en geconnecteerd blijven. Bovendien pakt Hyundai uit met een gratis abonnement van zeven jaar voor zijn Live Services, met verkeersinfo en online toepassingen. Het specifieke N-menu is een bonus voor liefhebbers van ‘telemetrie’.
-
Budget
De i30 N is er voor minder dan 30.000 euro; het verleidelijke en aan te raden Performance Pack kost 4.000 euro extra. Hyundai beveelt vrij korte onderhoudsintervallen aan (maximaal 15.000 kilometer of 1 jaar). Het garantieprogramma is dan weer ruim: 5 jaar zonder kilometerbeperking. Met een ei onder het gaspedaal hoeft de 2.0 T-GDI niet (veel) meer dan 8 l/100 km te verbruiken, maar je kunt toch maar beter uitgaan van een gemiddelde van 11 liter.
Gedaan met lachen... Terwijl eerdere schuchtere knipogen van Hyundai naar het sportieve segment amper deining wisten te veroorzaken, zou de i30 N weleens heel wat meer liefhebbers van hot hatches kunnen verleiden. Deze charismatische, krachtige en – vooral – subtiel afgestelde sportieveling biedt bakken rijplezier. Het is officieel: vanaf heden behoort Hyundai tot het selecte clubje van constructeurs van sportieve auto’s.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!