In het kort
-
Rijdynamiek
De hybride aandrijflijn ontwikkelt in totaal 141 pk en 265 Nm. Respectabele waarden voor een kleine SUV van ongeveer 1.400 kilo, die toereikende prestaties garanderen voor een comfortabel gebruik. Onze enige bedenking is dat het systeem de energieverdeling automatisch regelt en je niet kunt kiezen voor een zuiver elektrische rijmodus… Geen klachten echter over de wegligging: de Kona Hybrid rijdt gezond, en zelfs plezierig in doordeweekse omstandigheden.
-
Veiligheid
De drie meest courante airbagparen (frontaal, lateraal en gordijnexemplaren) zijn ook te vinden in de Kona Hybrid, evenals een vertrekhulp voor op hellingen, vermoeidheidssensoren voor de bestuurder en een actieve spoorassistentie. De Sky-versies hebben bovendien recht op een snelheidsregelaar met automatische afstandsregeling, dodehoeksensoren in de buitenspiegels en een automatische noodremfunctie met detectie van obstakels en voetgangers.
-
Comfort
Het is goed zitten in de Kona Hybrid en de ergonomie is over het algemeen doordacht. De leefruimte is goed ingericht en ondanks een lengte van slechts 4,16 meter is er comfortabel plaats voor twee volwassenen en twee kinderen of adolescenten. Door het gewicht van zijn batterij is de Hybrid logischerwijs een beetje zwaarder dan een gewone Kona, maar hij blijft soepel opgehangen. Wegdekoneffenheden worden goed gefilterd, terwijl ook de geluiddemping geslaagd is.
-
Praktische kant
Doordat het batterijpack onder de achterbank ligt, kan de Hybrid hetzelfde koffervolume claimen als een ‘normale’ Kona: 361 liter van de vloer (die gelijkloopt met de laaddrempel) tot aan het bagagescherm. Wie meer wil vervoeren, kan natuurlijk de achterbank neerklappen, waardoor het laadvolume groeit tot meer dan 1 kubieke meter. Over het algemeen oogt de afwerking verzorgd. Jammer is wel het gebruik van wat lichte kunststoffen, gelukkig alleen onder aan het meubilair.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem dat gekoppeld is aan het aanraakscherm van 10,25 duim, is modern en relatief gebruiksvriendelijk. Het omvat een abonnement van vijf jaar op Hyundai Live Services, dat een schat aan realtime informatie levert (zoals weer en verkeer). Een inductielaadstation voor smartphones is voorzien in de Sky-versies, terwijl de Hybrid ook uitgerust is met Bluelink, waarmee de bestuurder via een smartphone-app kan communiceren met zijn voertuig.
-
Budget
De basisprijs van de Kona Hybrid bedraagt 27.519 euro, maar Hyundai biedt ook een volledig uitgeruste versie aan voor 33.449 euro. Daarmee kost hij zo'n 7.000 euro meer dan een ‘normale’ benzineversie 1.0 T-GDi 120. Een prijsverschil dat we niet kunnen verantwoorden door ons ontgoochelende testverbruik. Fiscaal is deze Hybrid-versie gelukkig nog wel lichtjes voordeliger. En tot slot is er natuurlijk ook nog de garantie van vijf jaar, maar die geldt wel voor alle Kona’s.
De Kona Hybrid is aangenaam om in te toeven en mee te rijden. Zijn hybridisering legt geen beperkingen op en hij vergt geen specifieke betrokkenheid in het beheer van zijn elektriciteit. Hoe dan ook kunnen we ons wel vragen stellen bij zijn reële bestaansreden in het gamma. Als hij niet substantieel minder benzine verbruikt dan de 1.0 T-GDI-versie, die even aangenaam is in het dagelijkse gebruik, en bij ons geen fiscale voorkeurs-behandeling geniet, lijkt zijn aanzienlijk hogere prijs ons hier moeilijk te verdedigen. Zelfs niet door zijn geavanceerde technologie en versnellingsbak. Zonder het perspectief van een Kona PHEV om iedereen tevreden te stellen zullen de echte liefhebbers van elektromobiliteit zeker de voorkeur geven aan de Kona Electric. En we kunnen ze geen ongelijk geven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!