In het kort
-
Wegligging
De GDI is soepel en discreet, maar kampt met een gruwelijk gebrek aan spierkracht onder de 3.500 o/m. Het is dus geen sinecure om er een vlotte rijstijl op na te houden, temeer omdat de versnellingsbak vrij lang gespreid is (vijfde en zesde) en de bestuurder dus verplicht om terug te schakelen bij de hernemingen. Gelukkig laat de zesversnellingsbak zich aangenaam bedienen. En op de optielijst staat ook een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
-
Veiligheid
De Veloster streeft naar vijf EuroNCAP-sterren, een haalbare score gezien de uitgebreide standaarduitrusting. Het ESP wordt standaard aangeboden, net als de rist airbags. Een dodehoekcontrole, spoorassistent of een doodgewone regensensor behoort niet tot de mogelijkheden. Rijden doet de Velo ster erg aangenaam. Veel aangenamer zelfs dan verwacht. Beter nog: hij trekt resoluut de kaart van de sportiviteit, met een achtertrein die graag uitbreekt als je hem uitdaagt.
-
Comfort
De zachte afstelling van de ophanging komt het comfort ten goede. Het plaatsaanbod is dat van een middenklassecoupé, niet meer en niet minder, al doet de Veloster beter dan zijn rivalen door zijn grondiger uitgekiende lijn. De stoelen zitten erg goed, maar de achterinzittenden worden stiefmoederlijk behandeld (geen verluchtingsroosters, armsteun of opbergvakken). De airconditioning is standaard en wordt manueel bediend op het basismodel, automatisch op het tweede niveau.
-
Praktische kant
De originaliteit van de Veloster schuilt in zijn derde zijdeur, uitgesneden in de rechterflank. Die vergemakkelijkt de toegang tot de achterste zitplaatsen, al moeten we toegeven dat volwassenen hun ruggengraat moeten plooien om niet met het hoofd tegen het dak te stoten. Niettemin is de derde deur heel welkom in de dagelijkse praktijk. Het koffervolume is behoorlijk, zonder meer, maar enkel de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt.
-
Budget
De GDI is misschien geen 'bom', maar hij is wel een van de zuinigste benzines die we al zijn tegengekomen. Dat compenseert de afwezigheid van een diesel. Bovendien geeft Hyundai vijf jaar garantie, terwijl de modellen van het merk qua verhouding prijs-uitrusting altijd aan de top in hun segment staan. Ondanks alles blijft het jammer dat de basisversie Lounge niet beter kan worden uitgerust, zelfs niet met essentiële elementen als een snelheidsregelaar of parkeersensoren.
De Veloster is geslaagd: een spectaculaire lijn in combinatie met een verbazingwekkende veelzijdigheid. Zijn derde zijdeur is daarbij zeker zijn intelligentste troef en daarmee doet deze Hyundai een pak beter dan de meeste coupés, die hun functionaliteit doorgaans opofferen voor hun look. Ook met zijn onverwacht sympathieke onderstel zal hij vast en zeker heel wat mensen aanspreken. Al die kwaliteiten doen de gebreken van deze kleine coupé (beperkte hoofdruimte, uitrustingslacunes, geen mogelijkheid om de basisversie goed uit te rusten) of het ontbreken van een dieselversie al snel vergeten. En in feite is dat laatste zelfs geen echte handicap, omdat de GDI - die weliswaar kampt met een totaal gebrek aan punch onder de 3.500 o/m - een uitzonderlijk laag verbruik laat optekenen. Of hoe rijplezier en redelijkheid hand in hand gaan.