In het kort
-
Techniek
In afwachting van de atmosferische 2.0 op benzine (170 pk) en de hybridevariant daarvan - respectievelijk gepland voor de lente en het einde van het jaar - maakt de Optima zijn opwachting met een uiterst moderne turbodiesel, dat wil zeggen met een bescheiden cilinderinhoud, zuinig, maar wel gewillig (136 pk, 325 Nm). Als optie wordt hij gekoppeld aan een zestrapsautomaat, standaard met een manuele zesbak. Die schakelt echter wat ruw en de koppeling schokt wat bij het aangrijpen.
-
Wegligging
Met zijn laagprofielbanden die stevig op het asfalt worden geduwd en de wielkasten mooi vullen, heeft de Optima een dynamisch postuur. Ondanks zijn vreedzame motortemperament is rijplezier verzekerd. Kia weerlegt opnieuw het vooroordeel dat Aziatische auto's geen karakter zouden hebben. Het stuur mist weliswaar wat consistentie rond de rechtuitstand, maar dat is het geval met de meeste elektrische bekrachtigingen. Met de achttienduimwielen krijgt de auto grotere remschijven.
-
Veiligheid
Zijn wereldwijde ambities verplichten Kia om auto's te bouwen die een maximaal aantal sterren halen bij de crashtests. De Optima vergaarde er vijf bij die van EuroNCAP. Qua rijhulpmiddelen kan hij rekenen op een stabiliteitscontrole, een tractiecontrole, een vertrekhulp op hellingen en eventueel een spoorassistent. Bovendien beschikt hij over een systeem dat de bandendruk permanent in de gaten houdt. Voorin zijn actieve hoofdsteunen gemonteerd.
-
Comfort
Het weelderige interieur van de Executive pakt uit met een uitgebreide lederbekleding. Niet alleen de stoelen (die mooi getekend en ergonomisch goed uitgekiend zijn) zijn volledig met leder overtrokken, ook het dashboard is er gedeeltelijk mee bekleed. De schokdemping is wat stug, op zijn Duits, maar dat is een kwaliteit. De geluiddemping is van een goed niveau. Het is de eerste keer dat een berline uit het D1-segment standaard een bestuurdersstoel met ventilatiefunctie heeft.
-
Praktische kant
De koffer van deze vierdeurs heeft een bovengemiddeld minimumvolume (505 liter), dat kan worden uitgebreid door de achterbankrugleuning in twee delen plat te leggen. Een skiluik is er daarentegen niet. De vier deurbakken zijn zo ontworpen dat je er een rechtopstaande fles lichtjes schuin in kunt opbergen. De vier elektrisch bedienbare zijruiten hebben een automatische functie met impulsbediening. Het reservewiel ten slotte is identiek aan de andere, wat zeldzaam geworden is.
-
Budget
Kia is nog altijd het enige merk dat zeven jaar garantie biedt, het beste bewijs van het vertrouwen dat het in zijn product heeft. Maar maak u geen illusies: het onderhoudsboekje moet gedurende heel die periode worden ingevuld door een erkend dealer, die zijn verlies zal goedmaken met de prijs van het onderhoud en de eventuele reserveonderdelen. De Optima is er enkel als dure Executive (32.590 euro), maar blijkt een koopje als je rekening houdt met de geboden uitrusting.
Kia blijft bescheiden. De marketingverantwoordelijken van het merk hebben ons niet om de oren geslagen met dure woorden om het premiumkarakter van de Optima in de verf te zetten. Op alle value for money-aspecten staat hij een trapje hoger dan zijn rivalen, terwijl hij een zuinige, krachtige en vooral fiscaal interessante dieselmotor biedt. Dat zou interessant moeten zijn voor fleetrijders, terwijl het Koreaanse merk zo een wetgever die zijn melkkoe (de auto) aan het afmaken is, een hak zet. Ook hier maakt Kia zich op om voorsprong te nemen op zijn Europese rivalen door de eerste te zijn die in deze berlineklasse een hybrideversie kan aanbieden: de Optima 2.0 Hybrid zal nog voor het einde van dit jaar het benzineaanbod (de 2.0, die gepland is voor mei) komen uitbreiden en belooft minstens zo zuinig te zijn als de 1.7 CRDi.