In het kort
-
Techniek
Een van de betere aandrijfaggregaten in de autowereld, zeker als je prestaties tegenover efficiëntie zet. Je kunt dus kiezen: volledig voor het laagste verbruik gaan of toch aardig wat rijplezier (en -comfort) ervaren zonder aan de pomp diep in je portemonnee te moeten tasten. Het planeetwielstelsel dat dienstdoet als versnellingsbak, werkt boterzacht en toch vinnig genoeg. Enig minpuntje: de Eco-stand brengt verbruiksgewijs weinig bij en is zeer irriterend in het dagelijkse verkeer.
-
Wegligging
Een BMW 5-Reeks is de GS nog niet helemaal, al zouden de Japanners dat wel willen. Daarvoor voelt het stuur echter iets te kunstmatig aan en heb je in het algemeen minder gevoel en binding met de auto. Dat wil niet zeggen dat de auto geen goede wegligging heeft: met de optionele vierwielsturing en de geavanceerde rijhulpsystemen kun je met deze reisberline onbedaarlijk hard gaan zonder dat je het zelf merkt. De perfecte gewichtsverdeling speelt hier natuurlijk een grote rol.
-
Veiligheid
Als het al eens dreigt mis te gaan, is er een hele batterij aan systemen die de inzittenden voor groter kwaad zal behoeden, al zijn een aantal daarvan niet standaard. Wel standaard zijn tien airbags (met zijdelingse exemplaren achterin én knieairbags voor de voorste inzittenden) en antiwhiplashhoofdsteunen voorin, net als Isofix-bevestigingen achterin. Er was nog geen Euro-NCAP-score voorhanden voor de nieuwe GS, maar wij veronderstellen dat hij wel vrij goed zal scoren.
-
Comfort
De wat stuggere ophanging van onze F Sport Line verraste een beetje met zijn hardheid, maar de verbeterde stoelen vangen dit euvel voor een stuk op. Er zou meer verschil mogen zijn tussen de Sport- en de Comfortstand van de adaptieve demping. Het klimaatcomfort is bijzonder verzorgd. Als optie is er zelfs een aparte regeling achterin. De zitruimte is correct voor de grootte van de auto, maar niet meer dan dat. De middelste zitplaats achterin is slechts geschikt voor tijdens korte ritten.
-
Praktische kant
De bescheiden kofferruimte (280 liter) was een van de zwakke punten van de vorige hybride GS. Door de batterij te herpositioneren kon nu echter 465 liter worden vrijgemaakt. Een doorlaadmogelijkheid is er begrijpelijkerwijs nog niet - daarvoor zit namelijk de batterij in de weg. Qua standaarduitrusting is de GS redelijk goed bedeeld (wat wel mag voor die prijs) en aankleding en afwerking lieten weinig te wensen over, al komt het design ons voor zo'n hightechauto wat oubollig over.
-
Budget
Niet goedkoop, de GS, maar je krijgt wel waar voor je geld, en de hybrideversie is fiscaal gunstig voor de klasse. Drie jaar garantie is niet slecht tegenover de meeste directe concurrenten, maar is minder dan de vijf jaar van Toyota met zijn kleinere en goedkopere producten. Eens te meer voert Lexus een beleid van uitrustingslijnen en optiepacks dat het de koper heel moeilijk maakt om een auto op maat samen te stellen. Met de moderne fabrieksflexibiliteit moet dit toch beter kunnen.
De Lexus GS 450h is een fantastische automobiel: dit is een van de snelste hybride reisberlines van het ogenblik, en in elk geval de zuinigste. Met zijn lage CO2-uitstoot zou hij ook in de executive leasingmarkt potten kunnen breken. Qua belasting op inverkeerstelling tekent hij voor een verschil van zomaar eventjes 4.800 euro tussen Vlaanderen en Brussel/ Wallonië. Het aandrijfgeheel is overweldigend efficiënt en toch aangenaam zacht, het rijplezier is toegenomen (zeker in de versie F Sport Line), maar met een BMW 5-Reeks zouden we hem op dat vlak niet noodzakelijk associëren. De koetswerkkit van de F Sport Line vinden we ietwat protserig, maar de optiepolitiek van Lexus maakt eens te meer dat je dure tot zeer dure Lines en pakketten moet kopen en dat je je wagen niet voldoende naar eigen smaak kunt samenstellen. Jammer...