In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks de drukvoeding wordt de 2.9-V6 explosiever naarmate hij in de toeren klimt. Hij reageert levendig en produceert een inspirerende klank. De achttraps-automaat staat hem efficiënt bij en blijkt erg actief in de Sport-modus. Vergeet de optionele spatels aan het stuur, die hinderen wanneer je de richtingaanwijzers of ruitenwisser wilt bedienen. Het stuur is niet alert genoeg rond de rechtuitstand, maar vooral zijn de remmen onvoldoende krachtig en geleidelijk.
-
Veiligheid
De Levante kan worden uitgerust met een reeks veiligheidsverhogende accessoires verhogen. Zo kun je een botswaarschuwing en spoorassistent krijgen, evenals een dodehoekcontrole. De actieve snelheids-regelaar vind je in de optielijst (de gewone is standaard), maar hij heeft geen functie om autonoom te rijden in fileverkeer. Ook een head-updisplay ontbreekt. De stabiliteitscontrole is efficiënt, maar jammer genoeg niet volledig uit te schakelen.
-
Comfort
Je zou denken dat een pneumatische ophanging bijdraagt tot meer comfort, maar dat blijkt relatief. Zelfs in de Comfort-modus blijkt de Levante oneffenheden redelijk droog te verteren. Dat is vooral voelbaar achterin, waar je redelijk door elkaar geschud wordt. Jammer, want de geluiddemping is bijvoorbeeld uitstekend. De interieurruimte is genereus, maar de achterbank is maar geschikt voor twee. De airco heeft standaard twee en als optie vier temperatuurzones.
-
Praktische kant
In de Levante is de functionaliteit natuurlijk beter ontwikkeld dan in andere Maserati’s. De laaddrempel is aan de hoge kant, maar sluit wel aan op de koffer-vloer en je kunt de achterbank in twee ongelijke delen neerklappen om het volume te vergroten. Daarnaast is de rugleuning over vijf standen versteld worden. Maserati biedt ook accessoires aan, zoals een compartimenteersysteem, een net om spullen op hun plaats te houden of een soepele opbergzak.
-
Connectiviteit
Maserati monteert in zijn Levante standaard een radio met digitale ontvangst (DAB ofte Digital Audio Broadcasting), maar voor connectiviteit en navigatie moet je nog wel extra in de buidel tasten. Voor iets meer dan 2.000 euro krijg je er een geconnecteerde interface bij die internetradio mogelijk maakt en compatibel is met het Aha-platform en andere applicaties. Maar de navigatie had beter een online opzoekmogelijkheid gekregen.
-
Budget
Wie met een Maserati wil rijden, moet altijd over voldoende centen beschikken. Zeker wie deze S-versie met 430 pk wil, die (nog) meer CO2 uitstoot (253 g/km volgens de officiële normcyclus). Of het nu gaat om de aanschafprijs, de belastingen of het verbruik: de Levante kost altijd veel. Maar naar het schijnt, moet je wat over hebben voor je pleziertjes. Het valt trouwens niet te ontkennen dat de Levante de passie preekt en zeker niet de rede…
Net als andere Maserati’s is ook de Levante geen auto zoals een andere. Hij houdt die typische Italiaanse aanpak voor luxewagens aan: een verzorgd onderstel en een knappe motor die klinkt als geen andere, en tegelijkertijd ook gekoppeld aan verschillende onvolmaaktheden die uiteindelijk deze auto aantrekkelijk weten te maken. Op de kracht van de remmen na dan, want dat is echt een probleem. De Levante is eigenlijk niet bijzonder ruim te noemen, en goed afgewerkt is deze Maserati evenmin. Maar wat maakt dat allemaal uit? Wat telt voor het beoogde publiek, is dat je met iets exclusiefs onderweg bent. En op dat vlak zullen die klanten zich niet teleurgesteld voelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!