In het kort
-
Wegligging
De 1.6 CDVi kwijt zich met brio van zijn taak. Hij is wat hol onder de 1.800 o/m, maar gewillig daarboven, terwijl zijn vermogen ruimschoots voldoet voor dagelijks gezinsgebruik. De 2.2 pakt niet alleen uit met flitsende hernemingen, maar ook met een zeldzame kracht en soepelheid. Bovendien verschaft zijn zesbak een goede mechanische feeling, al kun je er niet zo snel mee schakelen. Het stuur is bijzonder nauwkeurig en aangenaam, maar wel wat licht. Als de weerstand duidelijker zou worden opgebouwd, had het plaatje er nog mooier uitgezien.
-
Veiligheid
De Mazda 3 onderscheidt zich vooral door zijn weggedrag. Het nieuwe model rijdt minder speels dan voordien, maar veel stabieler, zonder echter saai te worden. Zijn efficiëntie plaatst hem echter aan de top van de plezierig rijdende middenklassers. Vooral dan de 2.2 CDVi, waarvan de specifieke afstelling van de ophanging hem nog geduchter maakt. Bovendien pakt de 3 2.2 CDVi ondanks zijn 360 Nm op de voortrein uit met een uitstekende trekkracht. Mazda heeft de veiligheid niet verwaarloosd. Zo maakt het ESP deel uit van de standaarduitrusting, zelfs bij de basisversie van de 1.6 CDVi.
-
Comfort
De algemene kwaliteit van de schokdemping van de Mazda 3 CDVi (die iets slapper is afgesteld bij de 1.6) levert een goed rijcomfort op. Daarbij komt nog een verzorgde geluiddemping, waarmee een van de zwakke punten van de vorige generatie wordt rechtgezet. Andere opvallende evoluties zijn de kwaliteit van de stoelen, maar ook de vooruitgang die werd geboekt inzake rijhouding. Een airco is standaard.
-
Praktische kant
De instap voorin is goed, maar als gevolg van het aflopende dak moeten de achterpassagiers bij het instappen wel hun rug krommen. In verhouding tot de grotere lengte van de nieuwe 3 gaat het koffervolume er maar bescheiden op vooruit: het minimumvolume krimpt zelfs met 5 liter, terwijl de ruimte in maximumconfiguratie met 75 liter toeneemt. Qua moduleerbaarheid heeft deze middenklasser een in twee asymmetrische delen neerklapbare achterbank. De instrumenten zijn volledig, maar er zijn te weinig opbergruimtes.
-
Budget
Op budgetvlak scoren de Mazda 3 diesels niet slecht. Naast een beperkt verbruik kunnen ze een aanlokkelijke verhouding prijs-uitrusting voorleggen (airco en ESP standaard), een garantieprogramma dat guller is dan bij de concurrentie, en een onweerlegbare reputatie van betrouwbaarheid. Natuurlijk zal de 2.2 op de tweedehandsmarkt minder populair zijn.
De nieuwe Mazda 3 pakt niet alleen uit met een echte esthetische persoonlijkheid, hij is er ook in geslaagd de dynamische kwaliteiten van zijn voorganger te behouden en tegelijk een van zijn belangrijkste tekortkomingen recht te zetten, namelijk het geluidscomfort. Daarmee bezit hij nu voldoende troeven om op gelijke voet te komen met de beste Europese vertegenwoordigers van de categorie, zeker wat de dieseluitvoeringen betreft, waarbij je de keuze hebt tussen lage gebruikskosten (1.6 CDVi) en veel rijplezier (2.2 CDVi).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!