In het kort
-
Techniek
De 2.2 SkyActiv-D is een pareltje. Mazda gebruikt allerlei eigen toptechnologie om een stille, krachtige en koppelrijke viercilinderdiesel te bouwen. Die is gekoppeld aan een aangenaam schakelende zesversnellingsbak, waarvan de hoogste verhouding een ietsje lang is, zodat je bereid moet zijn om af en toe terug te schakelen. Dat weegt ook wat door op het verbruik, dat weliswaar niet overdreven is, maar toch een halve liter hoger ligt dan bij vergelijkbare rivalen.
-
Wegligging
Onze testauto was aangekleed in het uitrustingsniveau Sport. Dat betekent dat hij op grotere velgen met bredere banden stond, die de schokdemping harder tergen dan de standaardzestienduimers. Toch rijdt de Mazda 3 niet slecht: hij is bijzonder stabiel in rechte lijn en heeft een erg goede voortrein die weinig gevoelig is voor onderstuur. De remmen zijn krachtig, goed te doseren en houden het ook lang vol. Het ESP kan overigens worden uitgeschakeld.
-
Veiligheid
De Mazda 3 haalde een absolute topscore bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling, wat hij te danken heeft aan een reeks airbags, een automatische noodremfunctie in de stad en vanaf het derde uitrustingsniveau ook een dodehoekcontrole. Het is echter spijtig dat het erg volledige Safety Pack (dat onder meer spoorassistentie en een actieve snelheidsregelaar met automatische remfunctie omvat) enkel verkrijgbaar is op de bijzonder dure topversie Sport.
-
Comfort
De grote velgen van de Sport-uitvoering schaden duidelijk het comfort, want dwarsrichels worden stevig doorgegeven en de sportievere banden veroorzaken ook duidelijk meer rolgeluiden dan de kleinere standaardrubbers. De rest van de geluiddemping is wel in orde en de stoelen zitten uitstekend, met voldoende steun. Je hebt nergens plaats tekort, maar gezien de grote buiten afmetingen van de 3 hadden we toch nog meer beenruimte achterin verwacht.
-
Praktische kant
Instappen vormt voorin geen probleem, maar de achterdeuren zijn aan de smalle kant. Wie een vierdeurs neemt, moet bovendien rekening houden met een vrij kleine kofferopening. De moduleerbaarheid beperkt zich tot een asymmetrisch neerklapbare achterbank en is net zoals het interieur voldoende groot, zonder daarom bakens te verzetten. Een bergvak onder de vloer is er jammer genoeg niet. De interieurafwerking is van zeer hoog niveau.
-
Budget
De Mazda 3 is met deze 2,2 liter grote dieselmotor niet echt goedkoop, al is hij wel minder duur dan vergelijkbaar gemotoriseerde rivalen. Het probleem is dat de meeste van die concurrenten ook nog een veel goedkopere 1.6-diesel in het aanbod hebben, iets wat deze Japanner pas over een jaar kan bieden. Daarnaast ergeren we ons nog steeds aan het uitermate beperkende optiebeleid van Mazda, waarbij zo goed als geen losse opties bestaan.
Mazda's eigenzinnigheid heeft een uitstekende middenklasser vol unieke spitstechnologie opgeleverd. De 3 beschikt over een erg stille en koppelrijke 2.2-dieselmotor, maar mist een kleinere zelfontbrander met een lager prijskaartje, waardoor hij duur is in vergelijking met rivalen met een 1.6-diesel. Bovendien kan hij zijn grote buitenafmetingen niet helemaal verzilveren in het ruimste interieur van zijn segment. Er is echter nog altijd plaats genoeg en de kwaliteitsindruk is bovengemiddeld goed. We blijven alleen struikelen over Mazda's bijzonder restrictieve uitrustingsbeleid, dat maar weinig keuzemogelijkheden laat. En we raden van harte de achttienduimvelgen af, die het comfort en het rijgedrag negatief beïnvloeden...