In het kort
-
Techniek
De 2.0-turboviercilinder verloor bij de ombouw naar CNG liefst 28 pk, al bleef het koppel gelukkig identiek. Deze motor volstaat in de zware E-Klasse om met het verkeer mee te kunnen, zonder meer. Hij wordt trouwens niet echt geholpen door de slome en weinig intelligente zeventrapsautomaat. In ruil voor je geduld biedt de E 200 Natural Gas Drive je een zuiver geweten, want wanneer je alle factoren in rekening neemt, is een aardgasauto waarschijnlijk schoner dan een elektrische auto.
-
Wegligging
Het chassis van de E-Klasse is nog altijd uitstekend. Het weet een zeer goede beheersing van koetswerkbewegingen en een volstrekte sereniteit op alle wegentypes en bij alle rijstijlen te rijmen met een hoogstaand ophangingscomfort. Daarbij komt nog dat de remmen krachtig en bijzonder goed doseerbaar zijn, terwijl ze bovendien veel uithoudingsvermogen vertonen. De stabiliteitscontrole kan niet volledig worden uitgeschakeld, maar dat vormt in deze brave limousine geen bezwaar.
-
Veiligheid
Mercedes investeert traditioneel volop in de actieve en de passieve veiligheid. De E-Klasse wordt daarom standaard geleverd met een vermoeidheidsdetectie en een automatische remfunctie om de gevolgen van een aanrijding te verminderen. In de optielijst staan rijhulpsystemen als een spoorassistent en dergelijke meer, waarbij we mogen melden dat al die systemen zo goed werken dat de E-Klasse op de snelweg bijna zelfstandig kan rijden.
-
Comfort
Het comfort in de E-Klasse staat op een eenzaam hoog peil. Niet alleen de ophanging filtert en dempt uitstekend, maar het is ook vrij stil in de Duitser. Zowel voorals achterin zit je goed en ook de instap is eenvoudig. Enkel de vijfde zitplaats is minder geschikt voor lange afstanden, door de bolle rug en de hoge middentunnel. Een airco in twee zones is standaard, maar Mercedes’ actieve Multicontourstoelen met massage zijn helaas niet verkrijgbaar in de CNG-versie van de E-Klasse.
-
Praktische kant
Mercedes heeft de gastanks tegen de rugleuning van de achterbank moeten aanbouwen. Daardoor kan die niet meer worden neergeklapt en is zelfs een skiluikje niet verkrijgbaar. Dat is des te spijtiger omdat de koffer flink krimpt (van 560 naar 400 liter) en je geen gasgestookte breakversie kunt krijgen. In het interieur zijn wel heel wat bergvakken te vinden, zoals de ruime bak onder de middenarmsteun. Dat je voor bekerhouders moet bijbetalen, is op dit prijsniveau toch wel merkwaardig.
-
Budget
Bijna 50.000 euro wil Mercedes voor een E 200 Natural Gas Drive en daarmee is het moeilijk een business case voor deze berline te maken. Fiscaal is een E-Klasse op diesel veel interessanter, zowel voor particulieren als voor bedrijfswagenrijders, en daaraan kan de lage prijs per kilo van CNG niet veel veranderen. Het is ook weinig geruststellend dat Mercedes zijn optionele uitgebreide waarborgpakketten niet aanbiedt op de Natural Gas Drive. Alsof het merk er zelf geen vertrouwen in heeft...
De Mercedes E-Klasse is een uitstekende reisberline en wanneer hij op aardgas rijdt, biedt hij je bovendien een zuiver geweten – wanneer we de hele energiecyclus bekijken, mag hij waarschijnlijk zelfs schoner worden genoemd dan een elektrische auto. In zijn aardgasversie vergt hij echter wel een paar compromissen: de koff er is kleiner en kan niet worden gemoduleerd en deze CNG-versie is niet als break verkrijgbaar. Maar het grootste nadeel is het prijskaartje: de E 200 Natural Gas Drive is liefst 4.500 euro duurder dan een ‘gewone’ E 200 met automaat en krijgt daarvoor niet de minste fiscale ondersteuning in ons land, met uitzondering van de lagere prijs aan de pomp (minder dan 1 euro per kilo op het moment van schrijven). Bovendien is het aantal CNG-stations in ons land klein, zeker in Wallonië, en weet het nochtans peperdure navigatiesysteem ze niet eens allemaal liggen.