Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes E 350 CDI Coupé & E 500 Coupé

Mercedes E 350 CDI Coupé & E 500 Coupé #1

In het kort

  • Wegligging

    De diesel-V6 van de E 350 CDI is al meer dan krachtig genoeg om je op soevereine wijze door het verkeer te verplaatsen, maar de machtige V8 in de E 500 Coupé is het neusje van de zalm. Hij is tegelijk krachtig en erg koppelrijk en soepel, en produceert daarenboven een roffel waar je kippenvel van krijgt. De 7G-Tronic is intussen welbekend en kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het stuur blinkt uit door nauwkeurigheid en de parametrische bekrachtiging is enkel bij erg lage snelheden iets te licht afgesteld.

  • Veiligheid

    De geperforeerde remschijven (standaard op de E 500, anders inbegrepen in het optionele AMG-pakket) maken krachtige vertragingen mogelijk, maar kunnen het in de E 500 wel lastig krijgen. Het weggedrag van de E Coupé is goed zolang je de (optionele) schokdempers in de sportstand laat, maar stelt een klein beetje teleur in de standaardmodus. De auto is dan lichtjes ondergedempt, wat hem een ietwat zwaarwichtig weggedrag oplevert. De intelligente bixenonlampen zijn een revelatie. Het veiligheidspakket is uiteraard erg volledig.

  • Comfort

    Voor het ophangingscomfort geldt hetzelfde als voor het weggedrag: de gestuurde demping is niet ideaal afgestemd. Op alle andere comfortbepalende onderdelen scoort deze coupé echter wel goed. Met uitzondering echter van de hoofdruimte, die niet overhoudt wanneer je het optionele panoramische schuifdak neemt.

  • Praktische kant

    Instappen in een coupé gaat uiteraard niet zo vlot als in een berline, zeker niet achterin. Toch valt dit dankzij de grote deuren nog redelijk mee. De instap naar achteren wordt vergemakkelijkt door de elektrisch naar voren schuivende voorstoelen. De koffer is zeker ruim genoeg om met vieren op vakantie te vertrekken en de laadopening is voldoende groot. De standaarduitrusting is vrij uitgebreid, maar dat mag ook gezien het prijskaartje. De afwerking is foutloos en Mercedes is ook in deze coupé niet vergeten om her en der bergvakjes te voorzien.

  • Budget

    Gezien het hoge gewicht, het prestatiepotentieel (vooral van de E 500) en de uitgebreide comfortuitrusting mag het verbruik zeker als aanvaardbaar worden gezien. Onderhoudsintervallen worden bepaald door de boordcomputer. Het waarborgprogramma is helaas beperkt tot het wettelijk vereiste minimum. De prijs van deze coupé is griezelig hoog, zeker in het geval van de E 500, zelfs al staan daar uitstekende prestaties, een hoge bouwkwaliteit en veel uitrusting tegenover. Mercedessen behouden meestal goed hun waarde, maar die vlieger gaat niet op voor de E 500 met zijn dikke V8.

Mercedes E 350 CDI Coupé & E 500 Coupé
Conclusie / Mercedes E 350 CDI Coupé & E 500 Coupé

Door deze coupé op basis van de C-Klasse de naam te geven van een groter model, heeft das Haus een enorm risico genomen. Als de auto niet voldoet aan de standaard die we van de E-Klasse gewoon zijn, riskeert hij het imago van Mercedes’ bestseller te verbranden. Aan zijn elegante en gedistingeerde koetswerk zal het in elk geval niet liggen, daar valt bijna iedereen als een blok voor. Ook de afwerking, de uitrusting en het comfort voldoen aan de verwachtingen. Dat geldt helaas ook voor het prijskaartje. Maar laat ons een goede besparingstip geven: vergeet de peperdure en overgemotoriseerde topversie E 500 met zijn standaard elektronisch gestuurde schokdemping en bestel die optie ook niet op de minder krachtige motorvarianten, want de adaptieve ophanging voldoet niet helemaal aan de verwachtingen. Neem liever een E 350 CDI met standaardonderstel en geniet van de uitstekende prestaties, het lage verbruik en het uitmuntende comfort. En van het mooie koetswerk natuurlijk...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars