In het kort
-
Wegligging
De 2,2-literviercilinder heeft meer in zijn mars dan je zou denken. Hij evenaart zelfs de prestaties van zijn voorganger, de 3.0-V6 met 211/235 pk. Rijplezier verzekerd, al is het geratel van de viercilinder beter hoorbaar. De herwerkte automaat bespaart brandstof. Hij werd ook iets responsiever, al moet hij op dat vlak nog steeds zijn meerdere erkennen in bepaalde concurrenten. De Servotronic-stuurinrichting is zacht of communicatiever met de ophanging in de Sport-modus.
-
Veiligheid
De S-Klasse laat qua veiligheid niets aan het toeval over. Zijn standaarduitrusting is uiterst compleet, met onder meer airbags op alle plaatsen, het PreSafe-systeem (dat voorbereidt op een ongeval) en bixenonkoplampen of vermoeidheidsdetectie. Op de optielijst vind je trouwens nog een heel pak rijhulpsystemen. Het gedrag van de S-Klasse is verleidelijker dan je denkt: hij rijdt vrij wendbaar en verbazingwekkend efficiënt, al missen de remmen wat uithoudingsvermogen.
-
Comfort
De standaard Airmatic-ophanging doet haar werk voorbeeldig: ze vlakt elke oneffenheid in het wegdek uit met de grootste zachtheid, en dat ongeacht het type van banden. De geluiddemping is prima, op enkele trillingen van de viercilinder na tijdens forse acceleraties. De binnenruimte is die van een standingvolle limousine, en hetzelfde geldt voor de stoelen, die steun aan zachtheid koppelen. De ergonomie is echter niet van de duidelijkste, door de veelheid aan knoppen.
-
Praktische kant
De S-Klasse is hoegenaamd geen verhuiswagen, al biedt hij toch een mooie binnenruimte en een voldoende grote koffer. De achterbank is uiteraard niet neerklapbaar en ook een skiluik ontbreekt. De toegang tot de koffer wordt wel vereenvoudigd door de (standaard) gemotoriseerde achterklep. Zowel voorin als achterin is het makkelijk instappen dankzij breed openzwaaiende deuren. De prijs van de S 250 CDI is hoog, maar de standaarduitrusting is gelukkig royaal.
-
Budget
De S 250 CDI is geen weggevertje en is zelfs duurder dan bepaalde rivalen met zes cilinders. Hij is echter goed uitgerust en kan schermen met een onovertroffen zuinigheid die hem een comfortabel rijbereik (1.100 kilometer) geeft. Het spreekt voor zich dat een ommetje via de optielijst de factuur snel doet oplopen, maar anderzijds biedt hij dankzij zijn lage CO2-uitstoot een betere fiscale aftrekbaarheid, en dankzij zijn beperkte cilinderinhoud is ook de verkeersbelasting lager.
Sommigen zullen het belang van de S 250 CDI ongetwijfeld laag inschatten. Waarom zou je aandacht besteden aan het verbruik van een limousine waarvoor je bijna 80.000 euro neertelt? Die benadering gaat echter voorbij aan de echte opportuniteit die dit nieuwe basismodel met zich meebrengt: de mogelijkheid om de gemiddelde CO2- uitstoot van het gamma te verlagen tot het niveau dat Europa op korte termijn heeft vastgesteld (130 g/km tegen 2015). Dat gezegd zijnde verbaast de nieuwe S 250 CDI door het feit dat de jacht op de CO2 de taksen verlaagt zonder afbreuk te doen aan de troeven van het model. Hij bewijst zelfs dat motorbouwers er vandaag de dag in slagen om kleine, hoogtechnologische dieselmotoren te ontwikkelen die niet hoeven onder te doen voor hun grote broers op het gebied van rijplezier of prestaties. En om eerlijk te zijn, is precies dát de grootste krachttoer van dit model: met bescheiden middelen grootse dingen neerzetten.