In het kort
-
Wegligging
In afwachting van de nieuwe V8 (55 AMG) en de viercilinder-diesel (250 CDI) steekt de SLK van wal met drie grondig herziene benzinemotoren: een 1.8-turbo met 184 (200) of 204 pk (250) en een atmosferische V6 van 306 pk (350) met een V-hoek van 60 en niet langer 90 graden. Alledrie behouden ze hun bekende cilinderafmetingen, maar krijgen ze een directe injectie van de derde generatie, met piëzo-elektrische injectoren en, niet te vergeten, de BlueEfficiency-maatregelen.
-
Veiligheid
Het is van de 190 SL uit 1955 geleden dat de grille van een Mercedes-roadster nog zulke uitgesproken contouren had. Nochtans is deze SLK-generatie gestroomlijnder dan de vorige. De kleine roadster-coupé kreeg ook een voetgangervriendelijkere motorkap. Voor zijn inzittenden introduceert de SLK actieve hoofdsteunen (Neck-Pro) en nieuwe hoofdairbags. De slaperigheidsdetector en de functie Adaptive Brake zijn standaard, maar het Pre-Safe niet.
-
Comfort
Als optie kun je kiezen voor een panoramisch dak van polycarbonaat of van verduisterend glas, dat de effecten van zonnestraling moet tegengaan. De demping van windgeluiden met gesloten dak ging erop vooruit. De doorzichtige en scharnierende Airguides konden we niet testen, dus moesten we het stellen met het windscherm dat tussen de rolbeugels wordt geklikt, maar minder efficiënt is dan het oude. Het leder kan als optie een behandeling krijgen die het minder warm maakt in de zon.
-
Praktische kant
De derde SLK-generatie behoudt de wielbasis van de tweede (2,43 meter), maar werd wel breder en zo'n 3 centimeter langer. In het interieur heb je 1 centimeter meer elleboogruimte. De koffer groeit met 15 tot 35 liter, al naargelang het harde scheidingselement op zijn plaats staat of niet. Omwille van de stijfheid van het nieuwe model is er nog steeds geen skiluik. Het onderstel is vergelijkbaar met dat van de SLK van de tweede generatie (2004), maar de stuurinrichting is directer.
-
Budget
Het gros van de uitrusting is optioneel. Daarbij enkele nieuwigheden, zoals de adaptieve schokdemping in combinatie met het Torque Vectoring Brake. Voor bepaalde gadgets (regensensor, bekerhouder, verlichte deurdrempels) moet je bijbetalen, maar essentiëlere zaken zoals de ILS-koplampen (adaptief en bixenon) zijn standaard. Om te eindigen met een positieve noot: de V6-motor van de 350-versie is zuiniger dan ooit (10,7 l/100 km, vroeger al gauw meer dan 12 liter was...).
De SLK breekt duidelijk met het spartaanse kantje dat aan het roadsterconcept kleeft. Dus mag hij ook duurder zijn dan zijn rivalen. Niet alleen omdat hij een hard dak heeft, maar ook omdat hij een heleboel ingrediënten verenigt die een cabrio speels en leuk maken om dagelijks mee te leven. Het is nu uitkijken naar de dieselmotor, waarmee de SLK - vanaf eind dit jaar - de enige roadster-coupé wordt die op stookolie rijdt....