In het kort
-
Techniek
De kleine 1.5-driecilinder van BMW heeft geen enkele moeite om Mini’s grootste vlot aan te drijven. De Clubman deelt deze motor met de Mini drie- en vijfdeurs, maar ook met de BMW 2- en 3-Reeks. Zijn 136 pk en 220 Nm vertalen zich in behoorlijke prestaties gekoppeld aan een redelijk verbruik, zelfs als je hem wat aanspoort. Standaard is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In het geval van onze testwagen bedroeg de CO2-uitstoot 121 g/km.
-
Wegligging
De Clubman kan niet uitpakken met de levendigheid van een Mini driedeurs, maar voor een break van 4,25 meter en meer dan 1,3 ton blijft hij ontegenzeggelijk speels te noemen. De elektronische sperdifferentieelfunctie, de stabiliteitscontrole en de antispinregeling staan samen met de nauwkeurige besturing garant voor een leuke rijdynamiek. Het comfort blijft niettemin redelijk dankzij de langere wielbasis dan vroeger en de anders afgestelde schokdemping.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting die de Clubman standaard meekrijgt, is niet uitzonderlijk: zes airbags, Isofix-bevestigingspunten, een ESP en dat is het zowat. Wel is er de automatische noodoproep bij ongevallen. Als optie kun je kiezen voor een automatische noodremfunctie (voor obstakels of voetgangers), een camera die de cruisecontrol in staat stelt om zelf afstand te houden tot de voorligger en verkeersborden kan herkennen, ledkoplampen en een automatische grootlichtassistent.
-
Comfort
De nieuwe Clubman heeft niets meer gemeen met de oude. Door zijn extra lengte en breedte kan hij uitpakken met een ruim interieur voor vier. De zittingen blijven wat hard, maar voorin is de zithouding uitstekend en achterin is er geen reden tot klagen, ondanks een achterbank die nog altijd wat te laag en te kort is. De hertekende middentunnel vergroot het comfort van de bestuurder: door het wegvallen van de handremhendel kwam plaats vrij voor een echte armsteun.
-
Praktische kant
Met 360 liter in standaardconfiguratie bevindt de Clubman zich op het niveau van de gemiddelde middenklasser (Audi A3, BMW 1-Reeks, VW Golf). Met de achterbank neergeklapt krijg je een regelmatig gevormde stouwruimte van 1.250 liter. Wie tuk is opbergvakken, kan maar beter het Opbergpakket bijbestellen, want netjes en sjorhaken zijn niet standaard. Inzake connectiviteit is alles verkrijgbaar: een AUX- en USB-ingang, een Bluetooth-verbinding en zelfs een internetaansluiting.
-
Budget
De basisprijs van 23.790 euro voor een Clubman Cooper ten spijt hoef je geen rijkelijke uitrusting te verwachten. Tegen meerprijs is daarentegen zowat alles beschikbaar: het praktische, het aangename en natuurlijk het overbodige. Zelfs als je enkele goed uitgekiende en interessante pakketten kiest om de Clubman voldoende comfortabel en functioneel te maken, zit je al snel aan 30.000 euro, maar dat hoeft allicht niet te verbazen voor een Mini.
Het realisme heeft het gehaald op de originaliteit. Mini’s fancy break groeide op en verruimde zijn jachtgebied door zich op te werpen als een alternatief voor de compacte premiumberlines. De Clubman is dus niet langer gedoemd om de rol van tweede auto binnen het gezin te spelen. Aanhangers van de vorige generatie zullen zich echter niet noodzakelijk kunnen vinden in die nieuwe aanpak, noch in de hoge vlucht die de prijzen nemen zodra je enkele opties selecteert. Maar in München liggen ze daar blijkbaar niet wakker van, want daar zijn ze ervan overtuigd dat er minstens zoveel klanten zijn die de toegenomen maturiteit wél weten te waarderen en er bovendien het nodige geld voor op tafel willen leggen. Wat er ook van zij, als Cooper blijft de Clubman in elk geval een originele auto waarin je onderweg net iets meer fun beleeft... maar in de stad voortaan ook net iets meer stress, als gevolg van de toegenomen buitenafmetingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!