Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Nissan Leaf 2018 40 kWh : Doordacht verbeterd

In het kort

  • Rijdynamiek

    De motor van de nieuwe Nissan Leaf is beduidend krachtiger geworden, wat de prestaties ten goede komt. Door de komst van het e-Pedal kun je de auto nu veel beter ‘zuiver elektrisch’ rijden: je hoeft enkel nog het acceleratiepedaal te doseren om te versnellen en te vertragen, wat erg comfortabel is en slijtage vermindert, terwijl je ook nog energie recupereert. Het elektrisch bekrachtigde stuur ligt goed in de hand, maar voelt iets te kunstmatig aan.

  • Veiligheid

    Met de modelvernieuwing zijn ook alle moderne rijhulpsystemen beschikbaar geworden in de Leaf, met de rij- en parkeerhulp ProPilot (enkel op de duurste versie) daar mogelijk bovenop. Het zicht schuin achteruit en naar achteren is niet denderend, de verlichting is goed. Qua passieveveiligheidsvoorzie­ningen is de Leaf adequaat uitgerust, maar EuroNCAP heeft de nieuweling nog niet getest. De voorganger scoorde vijf sterren volgens de oude criteria in 2012.

  • Comfort

    Nissan heeft de nieuwe Leaf een sportievere look and feel willen geven, waardoor de ophanging wat stugger en minder comfortabel is geworden. De stoelen zitten goed, maar geven niet veel zijdelingse steun, achterin is de bank vrij hard en is er niet superveel ruimte, mede door de hoge vloer (met de batterij daaronder). De geluiddemping is verzorgd. De airco en verluchting werken naar behoren, maar nemen wel rijbereik weg. Te programmeren tijdens het opladen dus...

  • Praktische kant

    De Leaf is een vrij handige compacte middenklasser. De instap is uitstekend voorin, de achterportieren zijn wat smaller. De laaddrempel voor de koffer is vrij hoog. De bagageruimte zelf is wat groter geworden, maar bij het neerklappen van de achterbankleuning blijft er een hoog niveauverschil. De afwerking is vrij verzorgd, maar Nissan had wel meer moeite kunnen doen bij de keuze van zijn plastics en qua kleurenpalet, om het interieur meer klasse te geven.

  • Connectiviteit

    Qua de connectiviteit heeft Nissan zijn nieuweling helemaal up-to-date gebracht, zeker in de duurdere versies, waarin je alles kunt bedienen via het grote aanraakscherm. Naast de klassieke connectiviteits­voorzieningen zijn er ook specifieke toepassingen en apps die het soms wat stresserende leven van de elektrische rijder (te weinig laadpalen!) toch wat leefbaarder moeten houden. De menu-indeling en de bedieninsgwijze zouden nog eenvoudiger kunnen.

  • Budget

    De prijs blijft een heikel punt bij elektrische auto’s, nog steeds door de kostprijs van de batterij. De Leaf is vrij goed uitgerust en de prijs van opties is niet overdreven. De algemene waarborg bedraagt 3 jaar of 100.000 kilometer (meer op de batterij). Het verbruik valt ietwat tegen, en daardoor is ook het rijbereik (zo’n 225 kilometer) niet zo comfortabel als wat de normcijfers opgeven. De inruilwaarde van een elektrisch voertuig is aan het stijgen.

Nissan Leaf 2018 40 kWh : Doordacht verbeterd
Conclusie / Nissan Leaf 2018 40 kWh : Doordacht verbeterd

De tweede generatie van de Nissan Leaf is een duidelijk verbeterde, maar ook minder opvallende elektrische auto geworden, waarbij de constructeur merkbaar naar zijn klanten van het eerste uur heeft geluisterd. De nieuwe Leaf onderscheidt zich door zijn gebruikscomfort, inclusief stilte, zijn gezonde en plezierige wegligging, zijn aanbod aan rijhulpsystemen dat weer helemaal up-to-date is, en zijn interessante gebruikskosten – zodra tenminste de pil van de hogere aankooprijs is verteerd. Met de komst van de nieuwe, veel krachtiger motor gaan de prestaties erop vooruit, maar ook het verbruik gaat de hoogte in, wat natuurlijk zijn invloed heeft op het reële rijbereik. Daarnaast vinden we dat het plaatsaanbod achterin beter kan en dat de vrij ruime koffer moeilijk te beladen is door de hoge drempel, terwijl het niveauverschil met de neergeklapte achterbankleuning het in- en uitladen van grote voorwerpen er niet makkelijker op maakt. Wie zeer gevoelig is voor veercomfort, zal de nieuweling op onze Belgische wegen ook iets te springerig vinden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker