In het kort
-
Techniek
De kleine eenliter-turbo van Opel is een juweeltje. Dat wisten we al uit de Adam en Corsa, maar zelfs in de grotere Astra hoeft hij niet te verbleken. Mede door de afslankkuur die deze compacte middenklasser onderging, kan hij de Astra toch aan waardige prestaties helpen zonder daarvoor tot het uiterste te hoeven gaan. Het resultaat is dan ook een zeer gematigd verbruik als je niet het onderste uit de kan wilt, met een aantrekkelijke fiscaliteit als toetje.
-
Wegligging
Ook voor het weggedrag is het dieet van groot belang geweest. De nieuwe Astra rijdt alerter en lichtvoetiger dan zijn voorganger en dat is zeker het geval als er een lichte driepitter in het vooronder ligt, die de neus minder zwaar maakt. Opel bewijst hier nogmaals dat met een goed uitgekiende ophanging een meerarmige achteras geen must is. Met het koppel van de driecilinder heeft de voortrein geen probleem, de remmen zijn krachtig en volhardend genoeg en goed doseerbaar.
-
Veiligheid
De Astra beschikt standaard over een uitgebreide veiligheidsuitrusting en biedt daarnaast nog de mogelijkheid om een aantal systemen uit hogere segmenten te bestellen. Kers op de taart zijn de ‘intelligente’ matrix-ledkoplampen, die wel degelijk een verschil maken op slecht verlichte (buiten)wegen. Wat de passieve veiligheid betreft, zit de Astra op een correct niveau – bij de EuroNCAP-beoordeling scoorde hij overigens de maximale vijf sterren.
-
Comfort
De ophanging van de Astra is behoorlijk soepel, maar de filtering lijdt wat onder de zeventienduimers; voor deze kleine motor vinden we zestienduimers voldoende. De sportstoelen zitten zeer goed – zeker als ze zo uitgebreid regelbaar zijn als met het optiepakket leder. De ergonomie is verzorgd, met veel minder knoppen dan vroeger. Ondanks de iets kleinere buitenafmetingen ging de binnenruimte er (vooral achterin) op vooruit. De elektronische airco van onze Dynamic werkte goed.
-
Praktische kant
Instappen vergt achterin natuurlijk iets meer soepelheid dan voorin, maar je hoeft zeker geen slangenmens te zijn. Opel had voldoende aandacht voor de praktische aspecten in deze Astra en de basisuitrusting is zeker voor deze Dynamic-versie meer dan behoorlijk te noemen. De afwerking ging erop vooruit, maar kan nog niet helemaal tippen aan die van de concurrent uit Wolfsburg. De kofferruimte is vrij groot, maar de laadopening is wat smal en de laaddrempel valt behoorlijk hoog uit.
-
Budget
De Astra draagt een aantrekkelijk prijskaartje als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt. Het ruime aanbod aan interessante opties is natuurlijk ook een pluspunt... met als nadeel dat de prijs nog fors kan oplopen als je je wat laat gaan in de optielijst. Zo kostte onze mooi aangeklede en uitgeruste testwagen toch al bijna 30.000 euro en dat is geen peulenschil meer. Een indicator vertelt je wanneer je op onderhoud moet. Een algemene garantie van twee jaar is nogal gierig.
Met de nieuwe Astra heeft Opel een grote stap voorwaarts gezet om de referenties in het o zo belangrijke C-segment naar de kroon te steken. Door zijn indrukwekkende afslankingskuur rijdt hij een stuk aangenamer en kon Opel ook een lilliputmotor in het vooronder inplanten, die het overigens zeer goed doet in deze toch wat grotere auto. Een pluim ook voor de ingenieurs, die ondanks de iets kleinere buitenafmetingen zelfs wat meer binnenruimte wisten te scheppen. De wat nukkige vijfversnellingsbak van deze 1.0 T vraagt wel een zachte behandeling en de vele beschikbare rijhulpsystemen (een pluspunt) zijn soms iets te opdringerig. Ze kunnen het prijskaartje in verhouding trouwens ook fors opdrijven, maar in zijn basisversie draagt de nieuwkomer een redelijk interessant prijskaartje.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!