In het kort
-
Techniek
Samen met de spoorbreedtes en de voortrein neemt de Zafira Tourer van de Insignia de drie versies van de 2.0 CDTI over, evenals de 1.4-turbo op benzine. Wat de diesel betreft, blijven de eerste twee vermogensversies ongewijzigd (110 en 130 pk), maar de krachtigste heeft 5 pk meer (165)... zodat de BIV bij ons verdubbelt. De Ecoflex met 130 pk, die een CO2-normuitstoot van 119 g/km belooft en eveneens een stop-startsysteem heeft, zal fiscaal gezien een betere keuze zijn.
-
Wegligging
De Zafira Tourer haalde een topscore bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Qua formaat leunt hij meer aan bij de Insignia dan bij de klassieke Zafira, waarmee hij niets gemeen heeft. Zijn actieveveiligheidsuitrusting is dan ook gebaseerd op die van de berline, die hij wat standaardvoorzieningen betreft, niets te benijden heeft, maar ook niet op het vlak van opties en packs (afstandsregelaar, dodehoekcontrole, spoorassistent). Hij moet geen enkel modern rijhulpsysteem ontberen.
-
Veiligheid
De Zafira Tourer haalde een topscore bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Qua formaat leunt hij meer aan bij de Insignia dan bij de klassieke Zafira, waarmee hij niets gemeen heeft. Zijn actieveveiligheidsuitrusting is dan ook gebaseerd op die van de berline, die hij wat standaardvoorzieningen betreft, niets te benijden heeft, maar ook niet op het vlak van opties en packs (afstandsregelaar, dodehoekcontrole, spoorassistent). Hij moet geen enkel modern rijhulpsysteem ontberen.
-
Comfort
De ophanging van de Tourer, die geavanceerder is dan die van de gewone Zafira, pakt uit met de filtering en schokdemping van een duurder segment. Logisch ook: hij gebruikt de voorwielophanging van de Insignia en biedt de optie FlexRide aan, die niet alleen de gaspedaalrespons, maar ook de stuurbekrachtiging en de soepelheid van de schokdempers beïnvloedt naargelang van het rijprogramma. De voorstoelen ondersteunen de rug goed, die van de tweede rij zijn net niet te hard.
-
Praktische kant
In plaats van de meerarmige achteras werd gekozen voor een op die van de Astra geïnspireerde torsieas, die compacter is en beter past bij het formaat en de roeping van een eenvolumer met zeven plaatsen. Zo konden de achterste plaatsen optimaal worden geïntegreerd in de vloer en kon een ingenieuze drager voor vier fietsen worden ingewerkt. De drie plaatsen op rij twee kunnen worden omgetoverd in twee plaatsen met een middenarmsteun en limousinruimte.
-
Budget
De moduleerbaarheid van de achterbankelementen, die wel al werd geïmiteerd, maar nog niet geëvenaard, blijft een specialiteit van Opel. Ze is jammer genoeg voorbehouden aan de topversie Cosmo, maar kost slechts 250 euro op de Enjoy. Meer algemeen pakt de Zafira Tourer uit met een interessante instapprijs of wordt hij aangeboden met een uitrusting of een cilinderinhoud die al zijn Europese rivalen tart. Wie minder duur wil, moet bij de Koreanen gaan shoppen...
De grote spelers in het segment hebben de stap al gezet: Renault heeft zijn Grand Scénic, Citroën zijn Grand C4 Picasso, Ford zijn Grand C-Max en nu Opel zijn Zafira... Tourer. Die benaming staat voor hetzelfde, maar suggereert tegelijk een 'grand tourisme'-karakter, rijplezier en zelfs een zekere standing. Ten opzichte van zijn rivalen heeft de Opel nog altijd het voordeel dat hij stoelen biedt die volledig in de vloer kunnen worden weggeklapt, én een moduleerbaarheid die telkens vernieuwend is op de tweede rij, zozeer dat de zevenzitsconfiguratie kan worden omgevormd in een originele configuratie met vier echte captain seats voorzien van een monumentale middenarmsteun en ruimte alom. Een systeem dat helaas alleen op de topversie standaard is, al heb je in het geval van de andere versies nog altijd veel vrijheid om voor een leuk budget gesteld te raken.