Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Sharan dateert uit 2010 en kreeg halfweg in 2015 een verjongingskuur, zodat hij esthetisch en qua uitrusting nog altijd bij de les is. Deze grote eenvolumer is vlot toegankelijk dankzij de (optioneel elektrische) schuifdeuren achteraan. In het erg goed afgewerkte interieur kunnen de stoelen worden weggeklapt in de vloer, zodat je ze er niet meer uit hoeft te tillen. De Sharan is trouwens verkrijgbaar als vijf-, zes- (twee stoelen met armleuningen op de tweede rij) en zevenzitter. De toegang tot de derde zitrij is heel eenvoudig, want zowel de zittingen als de leuningen van de tweede rij laten zich in één beweging wegklappen.
Voor zijn ophanging koos de Sharan voor een MacPherson-voortrein en achteraan een meerarmige as met vier armen per wiel. Dat resulteert in een weggedrag dat dicht aanleunt bij dat van een berline, hoewel het stuurwiel rond de rechtuitstand wat precisie mist. Spijtig is ook dat het zicht schuin naar voren niet al te best is. Tussen de opties zien we een gestuurde ophanging en het Park Assist, waarmee de Sharan zichzelf in de rij parkeert. Spijtig genoeg zijn de diesels al een tijdje terug uit het gamma verdwenen; enkel de 1.4 TSI van 150 pk is nog leverbaar, naar keuze handgeschakeld of met de DSG6-versnellingsbak.
De Sharan blijft als een van de laatste overgebleven grote eenvolumers uitblinken door zijn binnenruimte en functionaliteit. Maar het model wordt natuurlijk een dagje ouder... en dat merk je aan het gedecimeerde motorenpalet. Bovendien doet de identieke Seat Alhambra alles even goed voor (iets) minder geld.