Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Alhambra, die al in 2010 werd gelanceerd en in 2015 een facelift kreeg, is nog altijd de tweelingbroer van de VW Sharan. Deze grote en goed afgewerkte eenvolumer heeft achteraan (eventueel gemotoriseerde) schuifdeuren die een eenvoudige instap garanderen. De binnenruimte is meer dan behoorlijk, zelfs op de derde rij, waar ook twee volwassenen kunnen zitten. De verschuifbare afzonderlijke achterstoelen met verstelbare rugleuning kunnen worden weggeklapt in de vloer.
Met zijn uitgekiende onderstel geeft de Alhambra blijk van een precies weggedrag, hoewel het stuur een beetje centrering mist. Ook de dikke voorruitstijlen zijn ergerlijk. Het motorpalet werd in de loop der jaren steeds meer uitgedund, en vandaag de dag is enkel nog de 1.4 TSI op benzine van 150 pk verkrijgbaar. Klanten kunnen wel nog kiezen tussen een manuele zesbak of de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze benzinemotor doet het lang niet onaardig in de grote Alhambra en volstaat om deze eenvolumer sereen aan te drijven, zelfs met zeven inzittenden én bagage in de auto. Uiteraard is hij wat dorstiger dan de vroegere TDI’s, maar als je het kalm aan doet, valt het verbruik best mee.
De Alhambra is een grote en erg functionele eenvolumer: de schuifdeuren zijn in de praktijk erg handig, net als de in de vloer wegklapbare stoelen achterin. Mooi meegenomen is dat de Alhambra nog altijd minder duur is dan een vergelijkbare Volkswagen Sharan. Maar net als bij die neef zijn ook hier de diesels verdwenen.