In het kort
-
Rijdynamiek
De aangenaam gewillige en elastische 1.6 BlueHDi vertoont een soepel karakter tussen 1.400 en 3.000 o/m; daarboven gromt hij met een holle sound. Zijn zesversnellingsbak is met zijn lange verhoudingen gericht op zuinigheid, wat de zuivere prestaties drukt. De goed opgehangen 3008 geeft blijk van een goede rijdynamiek. En ondanks een 6 centimeter langere wielbasis ten opzichte van zijn voorganger is hij wendbaarder dankzij zijn kleinere draaicirkel.
-
Veiligheid
De 3008 haalde de maximumscore van vijf sterren op de EuroNCAP-crashtests. Met dank aan zijn talrijke rijhulpsystemen: grootlichtassistent, dodehoekcontrole, spoorassistent, verkeersbordherkenning en een automatisch noodstopsysteem. Jammer dat dat laatste geen deel uitmaakt van de standaarduitrusting, die wel zes airbags omvat. Zijdelingse plofkussens achterin en of knieairbags zijn echter niet verkrijgbaar.
-
Comfort
De instap in de nieuwe 3008 wordt vergemakkelijkt door de hoge zitpositie, maar door de aflopende daklijn is het wel opletten voor je hoofd. Het zitcomfort is reëel, al hadden we voorin graag wat meer zijdelingse steun gehad en achterin wat meer voetruimte. Voor het overige is het interieur gezellig, ruim en goed geïsoleerd. De afwerking is modern en tegelijk sober. De instrumenten maken het comfortgevoel compleet door hun zachte en warme lichtsfeer.
-
Praktische kant
De nieuwe 3008, die 8 centimeter langer is dan zijn voorganger, is gelukkig ook ruimer. Zijn koffervolume varieert van 520 tot 1.670 liter, naargelang de stand van de deelbare, maar niet bijster moduleerbare achterbank. De bergvakken zijn talrijk en behoorlijk ruim, met name het grote vak dat verscholen zit onder de centrale armsteun voorin. De laaddrempel bevindt zich op 70 centimeter hoogte, maar ligt mooi in het verlengde van de laadvloer dankzij de dubbele bodem.
-
Connectiviteit
De cockpit is volledig digitaal. Het multimediasysteem maakt gebruik van een groot aanraakscherm. Met sneltoetsen in de vorm van een pianoklavier kun je navigeren tussen de verschillende menu’s. De interface is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te bedienen. Bovendien kunnen de modernste smartphones volledig gesynchroniseerd worden dankzij de MirrorLink-functie. Peugeot biedt ook een draadloos oplaadsysteem met inductie aan, evenals een Wi-Fi-verbinding.
-
Budget
Deze 3008 zich op een cliënteel dat een riante uitrusting wil. Het niveau Active is al erg compleet, maar voor een online verbonden gps en sommige rijhulpsystemen moet je een hoger uitrustingsniveau kiezen of in de optielijst grasduinen, en dan loopt de factuur al snel op tot 33.000 euro. Daarmee positioneert de 3008 zich tussen de premium-SUV’s, maar hij biedt wel waar voor zijn geld, zeker als je zijn afwerking in rekening brengt.
Met een vanafprijs van 29.200 euro richt de 3008 zich op een cliënteel met een comfortabel, maar niet eindeloos budget. Voor dat bedrag krijg je een ruim en comfortabel voertuig, met enige dynamische kwaliteiten, maar zonder echt sportieve ambities. De zorg die werd besteed aan het interieur, resulteert in een aangename sfeer die de concurrentie maar zelden weet te evenaren. Kortom, dit is een geslaagde SUV, die het evenwel zonder vierwielaandrijving moet stellen. Een verwijt dat er maar deels toe doet, aangezien de klanten in dit segment daarvan niet wakker liggen. Een SUV is tegenwoordig meer een kwestie van stijl dan van (terrein)capaciteiten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!