In het kort
-
Rijdynamiek
De 4 liter grote flat six is geknipt om snel te draaien (9.000 o/m). Hij wordt gekenmerkt door een opwindende, metalige en rauwe klank. Nieuw is dat de manuele versnellingsbak zijn comeback maakt in de GT3 (als gratis optie). De ophanging is geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit, maar de auto is gehomologeerd voor op de openbare weg zonder aan die basisafstellingen te raken. De nieuwe vleugel van carbon vergroot de neerwaartse druk met 20 procent.
-
Veiligheid
Elke nieuwe GT3 blijkt telkens weer makkelijker om mee te rijden, ook al gaat het om de krachtigste atmosferische 911. In supersportieve modus, met de tractie- en stabiliteitscontrole uit, op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en met koolstofceramische rem- schijven, is dit echter nog altijd een racebolide voor ervaren stuurlui. De gedeeltelijke rolkooi zit niet in de weg voor de frontale en laterale airbags (die speciaal ontworpen zijn om in de kuipstoelen te passen).
-
Comfort
De door de 918 Spider geïntroduceerde kuipstoelen bewijzen dat een goed ontworpen stoel geen regelmogelijkheden nodig heeft voor de helling van de rugleuning en de lendensteun. De capaciteit waarmee de gestuurde schokdempers koetswerkbewegingen kordaat afremmen zonder stug te worden, blijft verbluffend. Op een ruw wegdek ontstaan al snel veel rolgeluiden. De motor klinkt rauwer (verlicht vliegwiel), zoals in de goeie ouwe tijd van de luchtgekoelde boxers.
-
Praktische kant
De grote vaste achterspoiler is niet handig in carwashtunnels. Het achterste deel van de binnenruimte wordt ingenomen door de geschroefde rolkooi, waarvan het kruis het niet eens mogelijk maakt om er een helm door te steken. Groot materiaal moet je dan ook kwijt in de kleine koffer voorin (125 liter); soepele zaken zoals kleding of kleinere spullen kun je wel achterin kwijt. Daarmee is de GT3 misschien de 911 die je het minst makkelijk verlost van bijkomstigheden.
-
Connectiviteit
Naast het Porsche Communication Management, het Sport Chrono Package en de module Connect Plus krijgt de GT3 standaard het Sound Package Plus, met een vermogen van 150 watt en acht luidsprekers. Het Bose Surround Sound – 555 watt via 12 luidsprekers, waaronder een subwoofer van 100 watt – is als optie te krijgen. Als u het ons vraagt, heeft de GT3 het echter niet nodig om te worden omgebouwd tot boom car. Zijn race-uitlaat volstaat wat ons betreft…
-
Budget
De bijna 157.000 euro kostende 911 GT3 is op dit moment zowat de enige supersportieve coupé die een nauwelijks vermomde racewagen voor de openbare weg is. De concurrerende merken bieden allemaal pure straatmodellen, die vaak duurder zijn en drukvoeding hebben. Uiteindelijk komt McLaren met zijn Sports Series misschien nog het meest in de buurt. De Audi R8 V10 (166.630 euro) is te luxueus, de minder dure Mercedes-AMG GT S (140.481 euro) heeft een biturbomotor… voorin.
Wij zijn liefhebbers, geen dwazen. Wij weten goed genoeg dat het exclusieve karakter van de sensatierijke Porsche 911 GT3 kunstmatig in stand wordt gehouden met behulp van gelimiteerde reeksen die de opeenvolgende 911-generaties verheerlijken. Daarnaast zijn wij ons ervan bewust dat de meeste bestanddelen van de nieuwe GT3 bekend zijn: de atmosferische flat six van vier liter en 500 pk, de PDK-versnellingsbak, de actieve motorsteunen, de ophanging die is afgesteld voor de openbare weg én het circuit, de vierwielsturing, de verschillende rijmodi, het liftsysteem voor de voortrein, de kuipstoelen, enzovoort. Kortom, Porsche stelt hier gewoon een ander recept samen met dezelfde ingrediënten. Opgewarmde kost dus, maar als het op deze manier opgewarmd is, willen we er wel alle dagen van proeven. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds, en zelfs als tussendoortje…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!