In het kort
-
Techniek
Om van de 3.8 een 4.0 te maken werd de slag vergroot van 77,5 naar 81,5 millimeter, met name door de krukas van de RSR te gebruiken. Het gaat om een competitiemotor die gemaakt is om snel te draaien (8.800 o/m), dankzij een vliegwiel met twee tegengewichten en een lichtere distributie. Deze ‘991’ GT3 RS is de eerste RS met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen: de PDK van de GT3, met een kortere brugverhouding.
-
Wegligging
Het onderstel van de RS werd geoptimaliseerd om op circuit te rijden, maar de auto is gehomologeerd voor op de openbare weg zonder dat aan zijn basisinstellingen geraakt hoeft te worden. Dit straatlegale competitieonderstel maakt de GT3 RS 4 seconden sneller op de Nordschleife (7 minuten 20 seconden) dan de 911 Turbo S van 560 pk, die 175 kilo zwaarder is, maar vierwielaandrijving heeft. Anderzijds is de ‘991’ GT3 RS zelf 40 kilo zwaarder geworden dan zijn voorganger...
-
Veiligheid
Elke nieuwe GT3 RS blijkt beter dagelijks bruikbaar, zelfs al gaat het om de krachtigste achterwielaangedreven versie van de 911. In de meest sportieve modus, met de tractie- en stabiliteitscontrole uitgeschakeld, op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en uitgerust met koolstofceramische remschijven, is dit nog altijd een racebolide waarvan alleen een ervaren coureur de limieten kan aftasten. De halve rolkooi komt niet in het gedeelte waar de frontale en laterale airbags zitten.
-
Comfort
De door de 918 geïntroduceerde kuipstoelen bewijzen dat een goed ontworpen stoel geen verstelbare rug nodig heeft: ze kunnen alleen naar voren of naar achteren worden verschoven en zijn enkel (elektrisch) in de hoogte regelbaar. De gestuurde schokdempers remmen koetswerkbewegingen stevig, maar niet stug af. Banden met zo’n breed loopvlak worden al snel luidruchtig op ruw wegdek. De motor klinkt ook rauwer, zoals in de goeie ouwe tijd van de luchtgekoelde boxer.
-
Praktische kant
Porsche heeft een winterbandenset ontwikkeld voor de RS, zodat je het hele jaar door met deze levendige achterwielaandrijver kunt rijden. Gezien de grote vaste achterspoiler en de erg brede banden kun je maar beter wegblijven uit wasstraten. Het achterste deel van het interieur wordt ingepalmd door een rolkooi. Grote spullen zul je dus in de kleine koffer vooraan (125 liter) moeten opbergen, maar kleine of soepele voorwerpen (kledij) raak je wel kwijt achterin. Een airco is standaard.
-
Budget
Met zijn forse prijskaartje – 185.977 euro – zit de GT3 RS op het niveau van de nieuwe Audi R8 V10 Plus van 611 pk (186.500 euro) of de McLaren 570S (184.750 euro). Maar een 911 Turbo (520 pk) is minder duur (196.158 euro) en beslist veelzijdiger. Weet echter dat de GT3 RS een gelimiteerde editie is, dat alle exemplaren die geproduceerd zullen worden, al verkocht zijn en dat het model het onderwerp is geweest van speculatie. Elke discussie over zijn prijs is dan ook overbodig...
De Porsche 911 is een verdomd goede sportwagen – mogelijk zelfs de beste van allemaal. Maar de RS is de enige variant die we als liefhebbers van het model unaniem aanbidden. Zowel deze nieuwe versie als de versies die hem voorafgingen. Als GT3-afgeleide is de RS ook de laatste 911 die in staat blijkt de traditie van de atmosferische flat six voort te zetten, en hoe… De RS heeft altijd het beste DNA van de familie gekregen: hij mag profiteren van de jongste technieken die Porsche beheerst, zowel voor zijn gamma productiemodellen als in de hoogste sferen van de competitie. Logisch dus dat de 911 GT3 RS al van bij zijn lancering een collectors’ item is: alle exemplaren zijn naar verluidt al uitverkocht...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!