Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Normaliter bouwt Ferrari maar één modificata op basis van een modelgeneratie, maar de F8 Tributo uit 2019 vormt een uitzondering op die regel: ondanks zijn nieuwe naam gaat het in feite om een (ingrijpende) upgrade van de 488, zelf een evolutie van de 458. Deze F8 Tributo heeft de V8 uit de Pista-versie van de 488 achterin liggen, goed voor een vermogen van 720 pk – ‘toevallig’ net evenveel als de McLaren 720S dus. De toevoeging van twee turbo’s maakt de achtcilinder er niet minder schitterend op. Dankzij afzonderlijke programma’s voor elke versnelling jakkert hij met een zeldzame overgave en gretigheid naar zijn plafond van 8.000 o/m. Alsof het om een goeie ouwe atmosferische motor ging... In de Spider-versie, met een stalen wegklapdak dat je tot 50 km/u kunt openen of sluiten, is het extra genieten van zijn symfonie.
De thermische efficiëntie van de achtcilinder ging er aanzienlijk op vooruit, en de prestaties zijn niets minder dan duizelingwekkend, maar tegelijk zijn maar weinig motoren met dit soort vermogen ook zo volgzaam in alledaagse omstandigheden. Onderweg speelt het magnifieke chassis nog altijd een glansrol. En daar hoort wat drama bij, al kun je driftpartijen nu dankzij de jongste versie van de SSC (Side Slip Control, via het sportdifferentieel) met minder stuurinput bedwingen.
De F8 presteert even goed als de 488 Pista van weleer, maar verpakt die sensaties in een iets toegankelijker en comfortabeler kleedje. Of je nu kiest voor de Tributo of de Spider, superlatieven schieten tekort om deze Ferrari te typeren. Hij maakt de happy few very happy.