In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks een kleinere cilinderinhoud tegenover zijn voorganger verbleekt de 2.9-V6-biturbo uit de nieuwe Cayenne S niet op het vlak van prestaties. Integendeel zelfs: hij blijkt soepel bij alledaags gebruik en explosief wanneer je dat wil. Hoewel aangenaam toont de Tiptronic achttrapsautomaat meer tekortkomingen dan de gerobotiseerde PDK uit de Panamera. Maar hij is wel beter geschikt voor traag rijden tijdens offroadwerk.
-
Veiligheid
De Cayenne S krijgt acht airbags, waarvan twee knieairbags. Tegen betaling kunnen daar achterin nog laterale airbags bijkomen. Wat actieve veiligheid betreft, blijkt deze grote SUV erg levendig voor zijn omvang. Op de botswaarschuwing en de automatische noodremhulp met voetgangerdetectie na moet je echter in de optielijst gaan snuisteren wil je kunnen beschikken over de jongste elektronische rijhulpsystemen.
-
Comfort
Als optie kan de Cayenne extra geluiddempend glas krijgen. Nog tegen meerprijs zorgt een pneumatisch geregelde ophanging voor een erg aangenaam rijcomfort, hoewel het sportieve potentieel van deze grote SUV altijd voelbaar aanwezig blijft in de vorm van enige stugheid. De actieve antirolcontrole zou het comfort nog meer moeten verbeteren. De sportstoelen (2.178 euro) bieden een uitstekende ondersteuning, en aan ruimte is er nergens een gebrek.
-
Praktische kant
De Cayenne groeit met 6,3 centimeter, wat overeenkomt met 100 liter meer laadvolume: voortaan beschik je over een heel genereuze 770 liter. Jammer op dit pniveau is wel dat het oprolsysteem van het bagagescherm niet wat meer uitgewerkt is. Standaard krijgt de Cayenne een verschuifbare achterbank, met tal van verstelmogelijkheden. Maar de standaarduitrusting doet het zonder de echte innovaties en vertoont enkele storende lacunes.
-
Connectiviteit
De Cayenne krijgt een modern infotainmentsysteem. Zijn onlinediensten krijg je voor twee jaar gratis. Daarbij horen onder andere internettoegang, weersvoorspellingen, nieuwsflashes, enzovoort. De nieuwe Porsche Advanced Cockpit laat zich best intuïtief bedienen, al kan de ergonomie van enkele functies nog eenvoudiger. Jammer genoeg laten vingerafdrukken snel zichtbare sporen na op de beglazing van de schermen.
-
Budget
De basisprijs van de Cayenne S klimt voortaan boven 95.000 euro uit. Maar daar moet je al gauw enkele duizenden euro’s bij tellen om van een rijkelijk uitgeruste Cayenne te kunnen spreken. Gezien die prijs lijkt een waarborg van twee jaar wat krenterig. Wel zou de inruilwaarde van deze auto hoog moeten zijn. Wat het verbruik betreft, kun je best rekenen op een gemiddelde van iets meer dan 13 l/100 km, al kun je met wat voorzichtigheid onder 10 l/100 km duiken.
Voor zijn derde generatie blijft de Cayenne de krijtlijnen trouw die zijn voorgangers hebben uitgezet. Maar Porsche heeft wel elk detail verbeterd. Dat voel je in de rijdynamiek, met een wegligging die steeds dichter aanleunt bij die van de iconische 911. En daarnaast biedt de Cayenne ook meer veelzijdigheid dan ooit, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om zijn bodemvrijheid op te krikken tot 25 centimeter, gecombineerd met het gebruiksgemak van een verhuiswagen, want zelfs met vijf inzittenden is er nog plaats voor 770 liter bagage.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!