In het kort
-
Techniek
De boxerdiesel sluit perfect aan bij de symmetrische vierwielaandrijving. Omdat hij laag is ingeplant, verlaagt hij het zwaartepunt, terwijl de architectuur bijdraagt tot een perfecte gewichtsverdeling en een optimale verdeling van het motorkoppel. De versnellingsbak schakelt nog steeds wat stroef en een automaat is niet verkrijgbaar. Voor de prestaties van de 2.0D niets dan lof, terwijl ons gemiddelde testverbruik 7 l/100 km bedroeg , evenveel als met de Legacy met deze motor.
-
Wegligging
De nieuwe XV, die is ontwikkeld op het platform van de volgende Impreza, heeft wielen die verder uit elkaar staan, wat de stabiliteit ten goede komt. Om de extra hoogte te compenseren rust hij op een stugge ophanging, om de rolneigingen in bochten te beperken. De vierwielaandrijving biedt altijd veel grip. Het elektrisch bekrachtigde stuur, dat lineair en voldoende zwaar is, is vrij van kritiek, terwijl de remmen hun werk doen zonder ooit enige tekenen van vermoeidheid te tonen.
-
Veiligheid
Standaard krijgt de XV zeven airbags, waarvan één voor de knieën van de bestuurder. Ook een dynamische stabiliteits- en trekkrachtcontrole zijn standaard, naast een noodremhulp. De achterbank krijgt drie hoofdsteunen en twee Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. Die erg volledige veiligheidsuitrusting levert de XV vijf sterren op bij de beoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP, maar het ontbreken van een crashpreventiesysteem kost hem punten in ons robotportret.
-
Comfort
De XV heeft te kampen met een vrij harde ophanging die kleine trillingen doorgeeft. Die relatieve stugheid wordt opgevangen door de goede voorstoelen, die echter wat zijdelingse steun missen. Het interieur is voldoende ruim en de bestuurder kijkt uit op een goed ingedeeld dashboard. De sturing van de automatische klimaatregeling mist daarentegen de nodige verfijning: om het interieur op de gewenste temperatuur te brengen begint ze steevast keihard te blazen.
-
Praktische kant
De XV biedt een gemakkelijker instap door zijn grotere bodemvrijheid. Ook de laaddrempel stijgt mee, maar de laadvloer ligt gelukkig wel nog steeds in het verlengde van de achterbumper. In het interieur zijn heel wat bergvakken te vinden, maar die zijn wel allemaal klein. De materialen zijn goed geassembleerd en bieden een uitstekende kwaliteitsindruk. De standaarduitrusting van het instapniveau is voldoende, al loont het de moeite naar het tweede of zelfs het derde niveau te kijken.
-
Budget
De XV, die gunstig is gepositioneerd ten opzichte van de concurrentie met vierwielaandrijving, is wel merkelijk duurder dan zijn voorwielaangedreven rivalen. Om zich te onderscheiden kan hij uitpakken met een rijke standaarduitrusting, een verzorgde afwerking en een gevestigde betrouwbaarheidsreputatie. Daarnaast heeft de XV wat te lijden onder een relatief beperkt motorenaanbod. De concurrentie biedt meer keuze, vooral dan met kleinere en dus minder zwaar belaste krachtbronnen.
Met een basisprijs van 25.990 euro positioneert de XV zich als een van de meer voordelige cross-overs... met vierwielaandrijving welteverstaan. Maar zoals bekend valt het cliënteel vaak vooral voor de stijl en stelt het zich tevreden met een gewone voorwielaandrijver, die minder duur is om aan te kopen. Het valt dus af te wachten of deze verplichte vierwielaandrijving in combinatie met de onmogelijkheid om de dieselmotor te koppelen aan een automaat zijn carrière niet te veel zal hinderen. Dat zou in elk geval jammer zijn, want de XV kan bogen op een rijke standaarduitrusting, een uitstekende afwerkingskwaliteit en een reputatie van betrouwbaarheid, om maar enkele van zijn troeven te noemen.