In het kort
-
Techniek
De Celerio neemt de kleine atmosferische eenliter-driecilinder over die we kennen van de vorige Alto. Hij levert 68 pk, wat weinig dynamische prestaties doet vermoeden, al trekt de Celerio zich met zijn lage gewicht best uit de slag, zowel in de stad als op grote verkeersaders. Bij een bezadigde rijstijl blijft de motor op de achtergrond en verstookt hij niet veel. Een gemiddelde van 5,3 l/100 km is realistisch wanneer je het driepittertje niet te veel opjaagt.
-
Wegligging
Voor een kleine budgetstadsauto die in Thailand wordt geproduceerd, pakt de Celerio uit met een verrassend weggedrag en laat hij zich moeilijk op een fout betrappen. Natuurlijk volstaat de 68 pk die de motor ontwikkelt, niet om het chassis echt in de problemen te brengen. In bochten vallen de rolbewegingen wel mee en treedt onderstuur pas laat op. De enige klacht is dat het stuur erg weinig feedback geeft, maar dat is bij een auto als deze van ondergeschikt belang.
-
Veiligheid
Gezien de prijspositionering is de veiligheidsuitrusting tot het minimum beperkt. Onze topversie kon rekenen op een ESP en een bandendrukcontrole (allebei wettelijk verplicht) en op zes airbags, maar de basisversies houden het bij vier plofkussens. Bij de onlangs strenger geworden EuroNCAP-beoordeling bleef de Celerio steken op een matige drie sterren. Zijn lage gewicht en zijn dunne plaatstaal voor zijn koetswerk zijn niet bepaald geruststellend.
-
Comfort
De beschikbare ruimte is gewoon enorm voor de categorie. Er is genoeg plaats voor vier grote volwassenen en instappen gaat erg vlot dankzij het hoge koetswerk en de breed openende deuren. Je hoeft ook niet tegen elkaar te roepen om een gesprek te voeren, zelfs niet op de snelweg, waar de motor bij 120 km/h zachtjes ronkt bij 3.000 o/m. De kleine wielen en weinig geëvolueerde ophanging verrichten natuurlijk geen wonderen op slechte wegen, waar je het beter wat rustiger aan doet.
-
Praktische kant
Met een volume van 254 liter in basisconfiguratie heeft de Celerio een ruime koffer voor de categorie. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt, wat het volume doet toenemen tot 1.053 liter. De hoogte tot tegen het dak maakt het mogelijk om grote voorwerpen of dozen te vervoeren. De moduleerbaarheid is summier, maar doeltreffend. De opbergmogelijkheden voldoen, met dit keer een volwaardig handschoenkastje met deksel
-
Budget
Absoluut gezien is de Celerio niet buitensporig duur, maar met een minimum aan uitrusting is hij ook weer niet het koopje van de maand. Voor 9.999 euro (8.499 euro voor de lanceringsversie) is de basisversie te kaalgeplukt om echt te verleiden (slechts vier airbags en vier zitplaatsen). De interessantste Celerio lijkt onze Grand Luxe Xtra, die wel 12.499 euro kost, maar in ruil kan rekenen op een uitgebreidere uitrusting. De vijf jaar waarborg is een troef.
De Celerio is een auto in zijn meest eenvoudige vorm, maar zijn zin voor gezond verstand compenseert zijn gebrek aan frivoliteit. Als stadsauto voldoet hij dan ook volledig aan zijn roeping, aangezien hij gemakkelijk in de omgang en erg ruim is – voor de prijs van een recente tweedehandsauto. We geven hem dan ook alle kansen, temeer omdat Suzuki hoopt te kunnen rekenen op de trouw van de talrijke Alto-klanten, die er met de Celerio op alle vlakken op zouden vooruitgaan. Maar we mogen ook niet overdreven enthousiast zijn: in het segment van de ambitieuze kleine stadsauto’s is het drukker dan ooit. Tegenover zijn gevaarlijkste rivaal, de Dacia Sandero, kan de Suzuki echter prat gaan op zijn reputatie van Japanse betrouwbaarheid, evenals op zijn garantie en pechbijstand van vijf jaar.