In het kort
-
Techniek
De 1,6 liter grote turbodiesel van Fiat-origine zet goede prestaties neer, maar wordt bij erg lage toeren wat verstikt door de zeer lange versnellingsbakspreiding van de zesbak. Zolang je echter boven 1.750 o/m blijft, gaat het goed vooruit. Maar het meeste indruk maakt de Vitara 1.6 DDiS met zijn verbruik: ons algemene testgemiddelde is erg laag, zeker voor een vierwielaandrijver. Het is alleen jammer dat de diesel zelfs als optie geen recht heeft op een automaat.
-
Wegligging
Hoewel zijn stuur consistentie mist en wat te kunstmatig aanvoelt (zelfs in de Sport-modus), is de Vitara erg aangenaam bij een dynamische rijstijl, dankzij zijn efficiënte weggedrag. Ondanks zijn hoogte heeft hij niet te veel last van rolbewegingen en gaat hij niet pompen op grote wegoneffenheden. Deze versie met vierwielaandrijving kan overigens prat gaan op een uitstekende trekkracht. De remmen zijn krachtig en vertonen genoeg uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
Het vrij hoekige koetswerk van de Vitara is nog altijd behoorlijk makkelijk in te schatten. Qua rijhulpsystemen beschikken alle versies met vierwielaandrijving standaard over een adaptieve snelheidsregelaar en een automatische noodremfunctie, ook al werkt die in de praktijk nogal opdringerig. Van andere moderne rijhulpsystemen zoals een dodehoekcontrole, een spoorassistent of automatische grootlichten is daarentegen geen spoor te bekennen.
-
Comfort
In de Vitara zit je hoog, waardoor je een goed zicht op het verkeer hebt. De stoelen zijn comfortabel en de verhouding buitenmaten-binnenruimte is erg goed, met achterin voldoende plek voor twee volwassenen tot 1,80 meter. De middelste zitplaats is enkel geschikt voor kinderen. De ophanging biedt een middelmatige filtering, maar absorbeert grote putten en hobbels efficiënt. De geluiddemping is daarentegen teleurstellend: stroomlijn- en motorgeluiden zijn sterk hoorbaar.
-
Praktische kant
Terwijl instappen voorin kinderspel is, verloopt de instap achterin wat minder vlot. Het dashboard bestaat grotendeels uit harde kunststoffen die er weinig flatterend uitzien, maar de materialen zijn goed geassembleerd en het geheel blijkt solide. Achterin is de moduleerbaarheid beperkt, maar het volume van de koffer is erg goed gezien het koetswerkformaat. De laadvloer is daarentegen niet helemaal vlak met de achterbank neergeklapt.
-
Budget
Absoluut gezien is de Suzuki Vitara wat duurder dan de meeste van zijn rechtstreekse rivalen. En terwijl de verhouding prijs-uitrusting netjes is, kampt deze compacte SUV wel met een typisch Japans optiebeleid, waarbij bepaalde uitrusting enkel beschikbaar is op de topversies. Goede punten zijn er dan weer voor de garantie op onderdelen en werkuren, die geldig is gedurende vijf jaar of 150.000 kilometer, met gratis bijstand gedurende dezelfde periode.
Objectief gezien valt er best iets te zeggen voor de Vitara. De kleine SUV kan prat gaan op een uitstekende verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte, een effi ciënte wegligging en een opmerkelijk laag verbruik. Hij moet echter het hoofd bieden aan een sterke concurrentie. En met een basisprijs van 22.499 euro voor de dieselversie met voorwielaandrijving is hij een tikkeltje duurder dan de meeste van zijn directe rivalen. De versie met vierwielaandrijving staat daarentegen beter zijn mannetje tegenover een weliswaar minder uitgebreide concurrentie (niet alle kleine SUV’s zijn verkrijgbaar als 4x4). En hij kan in ieder geval zijn algemene waarborg van vijf jaar naar voren schuiven. Het grootste gevaar zou echter wel eens uit de Suzuki-stal zelf kunnen komen: de SX4 S-Cross ziet er wel een beetje minder trendy uit en is wat minder goed uitgerust, maar is ook ruimer en tot 1.300 euro minder duur, zelfs met vierwielaandrijving…