In het kort
-
Wegligging
De Toyota iQ is vrij zwaar voor zijn omvang en dat uit zich in de prestaties van de eenliter, zeker in combinatie met de CVT-bak. Die laatste is wel een zegen in stadsverkeer, maar op buitenwegen zou hij wat alerter mogen zijn. Met zijn elektrische stuurbekrachtiging en directe stuur rijdt de iQ vinnig, maar niet te nerveus. De superkleine draaicirkel maakt hem erg wendbaar.
-
Veiligheid
De remmen verschillen naargelang van het vermogen, maar ze zijn in alle omstandigheden te betrouwen. De rechtuitstabiliteit van deze lilliputter is bijzonder goed en ook in bochten staat hij zijn mannetje, geholpen door een standaard stabiliteitscontrole. De trekkracht is iets minder perfect bij de koppelrijke diesel, maar nog meer dan voldoende. De passieve veiligheid werd bijzonder verzorgd.
-
Comfort
Deze iQ is merkwaardig comfortabel voor een auto met een wielbasis van 2 meter. De voorstoelen zitten ook goed en voorin is aardig wat ruimte... tenzij je achterpassagiers meeneemt, dan moeten toegevingen gedaan worden. De geluiddemping is verzorgd en de airco en verluchting werken naar behoren.
-
Praktische kant
De twee deuren zijn breed, maar je moet bij het instappen oppassen voor het lage dak. Achterin plaatsnemen vergt enige acrobatie. Het zicht is goed rondom, behalve naar rechts. Met vier personen is er geen kofferruimte, het achterklepje is klein en gaat niet ver genoeg open. Je kunt de twee kleine leuningen achterin neerklappen. De binnenafwerking en materiaalkeuze kunnen nog beter.
-
Budget
Op de snelweg voelt de kleine driecilinder zich minder goed thuis en dat merk je aan het verbruik, zeker met de CVT. Toyota pronkt bij ons nog altijd met zijn waarborg van vijf jaar of 150.000 kilometer en dat blijft een grote troef, zeker in dit segment. De iQ is zeker geen goedkope auto, maar dankzij de premies, de kwaliteit en de mogelijk hoge inruilwaarde valt het mee.
Is de iQ echt zo “smart” als hij wordt voorgesteld? Op haast alle vlakken zeer zeker, behalve... qua prijs. Het is duidelijk dat Toyota met zijn iQ niet mikt op de budgetbewuste koper, maar eerder op de modegevoelige, trendy stadsbewoner. Maar zelfs zo bekeken is de rekening nog gepeperd. Gelukkig zijn er (op dit ogenblik toch nog) de CO2-overheidspremies die in Vlaanderen kunnen oplopen tot 1.794 euro voor een basis-benzineversie en tot 2.700 euro voor een topuitvoering van de diesel (roetfiltertegemoetkoming inbegrepen). Het Waalse gewest doet daar nog eens een premie van 1.000 euro bovenop. Op die manier wordt de bittere pil van de hoge prijs wat verguld, terwijl we ervan mogen uitgaan dat dergelijke auto’s (naar Smartvoorbeeld) relatief goed hun prijs behouden en dus een interessante inruilwaarde zullen krijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!