In het kort
-
Techniek
De kleine 1.2 met directe injectie en turbo heeft karakter en talent. Hij laat zich opmerken door zijn grote souplesse (het maximumkoppel staat over een breed toerentalgebied ter beschikking) en kracht. Hij komt des te meer tot zijn recht omdat hij gekoppeld is aan een perfect gespreide zesbak. Het stuur is elektromechanisch bekrachtigd om nog enkele druppels brandstof meer te kunnen sparen en blijft altijd nauwkeurig, consistent en communicatief.
-
Wegligging
Van de motoropstelling centraal achterin en achterwielaandrijving (zoals bij zijn 'neef', de Porsche 911) heeft de Beetle al langer afstand gedaan. Met voorwielaandrijving en de motor voorin laat hij zich des te gemakkelijker controleren. Hij staat grosso modo op het onderstel van de Golf VI en kan een strakker rijgedrag voorleggen dan vroeger. Om alle capriolen in de kiem te smoren beschikt hij standaard over ESP, dat aangevuld wordt door alle gangbare veiligheidsvoorzieningen.
-
Veiligheid
Van de motoropstelling centraal achterin en achterwielaandrijving (zoals bij zijn 'neef', de Porsche 911) heeft de Beetle al langer afstand gedaan. Met voorwielaandrijving en de motor voorin laat hij zich des te gemakkelijker controleren. Hij staat grosso modo op het onderstel van de Golf VI en kan een strakker rijgedrag voorleggen dan vroeger. Om alle capriolen in de kiem te smoren beschikt hij standaard over ESP, dat aangevuld wordt door alle gangbare veiligheidsvoorzieningen.
-
Comfort
Qua plaatsaanbod hoeft de Beetle niet onder te doen voor bepaalde middenklassers. Alle inzittenden (maximaal vier) kunnen hun ellebogen, benen en hoofd gemakkelijk kwijt zodat langere ritten geen kwelling hoeven te zijn. Het ophangingscomfort is in het algemeen geslaagd te noemen, al had de balans wellicht nog positiever geweest mocht de meerarmige as van de Golf VI niet vervangen zijn door een torsiestang in deze 1.2 TSI. De rijhouding en de ergonomie verbeterden.
-
Praktische kant
De Beetle is langer (15 centimeter) en breder (8 centimeter) en is niet de gemakkelijkste auto om mee te laveren in druk verkeer of smalle doorgangen. De oorzaak ligt bij zijn afgeronde, duikende vormen die maken dat je het raden hebt naar waar het koetswerk eindigt. De grotere deuren zijn ook zwaarder en vergen meer plaats naast de auto. Met 310 liter is de koffer verrassend ruim. De achterbankleuning kan nog steeds in 50/50-verhouding worden neergeklapt.
-
Budget
Voor één keer houdt Volkswagen de prijzen in bedwang. Met vergelijkbare motor (maar zonder rekening te houden met uitrustingsverschillen) is de Beetle een stuk minder duur dan de Golf driedeurs. Ook de optieprijzen zijn niet overdreven. Over het verbruik van de 1.2 TSI zijn we in dubio. Met een testgemiddelde van 7,9 l/100 km en 2,5 l/100 km verschil tussen de verbruiksuitersten besluiten we dat hij de nodige aandacht vereist om verrassingen aan de pomp te vermijden.
De Beetle sluit weer nauwer aan bij de oorspronkelijke proporties van het legendarische model en ziet er met zijn 911-trekjes veel gelikter uit. Hij rijdt ook een stuk aangenamer dan zijn voorganger en lijkt dit keer de nagel op de kop te slaan. Hij werpt zich op als een begeerlijk product, zeker nu Volkswagen beslist heeft om hem voor een lagere prijs te verkopen. Niks dan goed nieuws, en daarbij komt nog de gunstige prestatiebalans van de kleine 1.2 TSI. Akkoord, je moet zijn verbruik een beetje in de gaten houden, maar al bij al is dit een uitzonderlijk getalenteerde krachtbron.