In het kort
-
Rijdynamiek
De Beetle Dune Cabrio 1.4 TSI is voldoende dynamisch, maar misschien wat te ingetogen. Zijn viercilinder komt erg lineair uit de hoek en klinkt enigszins karakterloos. Toch vormt hij het ideale compromis tussen de 1.2 TSI 105 en de 2.0 TSI met 220 pk. Het chassis is gezond maar nooit overenthousiast, zodat stresssituaties zelden voorkomen. En wanneer de voortrein toch van het juiste traject afwijkt, zie je dat al van ver aankomen en waakt de stabiliteitscontrole.
-
Veiligheid
In vergelijking met de recente modellen van de VW-groep op het MQB-platform moet de Beetle duidelijk forfait geven. Zo heeft hij noch standaard noch als optie recht op moderne rijhulpsystemen als een spoorassistent of actieve snelheidsregelaar. Wel van de partij zijn drie paar airbags, een stabiliteits-controle, optionele dodehoeksensoren (375 euro), Isofix-bevestigingspunten en – in het geval van de cabriolet – automatische rolbeugels.
-
Comfort
Voorin is het goed toeven in de open Beetle Dune en heb je zeker nooit te kampen met een gebrek aan ruimte. Ook de twee achterpassagiers hebben weinig reden tot klagen (als ze niet te groot zijn tenminste), al worden de vrij recht opgestelde rugleuningen wel snel vermoeiend. Het wegcontact is voorkomend en niet té stug. Qua geluiddemping is alles perfect tot 120 km/h, maar wie graag open rijdt, kunnen we zeker het optionele windscherm (250 euro) aanbevelen.
-
Praktische kant
Voor de Beetle Cabriolet primeerde de vorm op de functionaliteit. De kleine (225 liter) en moeilijk toegankelijke koffer perkt het beschikbare laadvolume dan ook danig in. Volkswagen maakt een en ander goed door een neerklapbare achterbank te voorzien, en herinnert er zo aan dat dit model in de eerste plaats bedoeld is voor vrijgezellen of als tweede auto van een gezin. Voorin is alles voorzien om trendy en/of geeky accessoires te plaatsen.
-
Connectiviteit
De Beetle Dune zal in de smaak vallen bij trendy, geconnecteerde automobilisten... als ze kunnen leven met de wat verouderde hardware en zo'n 1.200 euro willen uitgeven aan multimediaopties. Ze kunnen dan de bestanden van hun smartphone gebruiken en hun smartphone bedienen via Bluetooth, MirrorLink, Apple CarPlay of Android Auto. Een abonnement van drie jaar op de onlinediensten is standaard in combinatie met het navigatiesysteem Discover Media.
-
Budget
Absoluut gesproken is 31.310 euro (of 35.000 euro met onze opties erbij) natuurlijk niet weinig voor een funauto. Maar wie een aparte cabriolet met vier zitplaatsen zoekt, die de look van een conceptcar verenigt met een elektrische kap en een dergelijk 'universum', vindt in deze prijsklasse simpelweg niets anders. Al bij al een redelijke prijs dus voor een dergelijke exclusiviteit. Zijn gematigde dorst en gunstige fiscaliteit zijn andere troeven.
Vijf jaar na zijn lancering blijft de Beetle een mooie cabrio die erin slaagt je dagelijkse pendelritten kleur te geven. Met de 1.4 TSI 150 onder de kap wisselt hij pittige acceleraties af met een aangename sereniteit. Toegegeven, de Beetle wordt er niet jonger op en zondigt door een wat verouderde uitrusting, zeker wat de rijhulpsystemen betreft. Maar mensen die weigerachtig staan tegen al te veel elektronica, zijn hier dus aan het juiste adres. Als de Dune-versie je een beetje over the top of zelfs nutteloos lijkt, weet dan dat hij op zijn minst een uniek en sympathiek aanbod vormt op de cabriomarkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!