In het kort
-
Wegligging
Van de vier benzinemotoren die in Europa verkrijgbaar zijn, biedt onze invoerder op dit moment alleen de 1.2 TSI en 1.4 TSI aan (105 en 122 pk). Aan dieselzijde maken de 1.6 en 2.0 TDI de dienst uit (105 en 140 pk). Die eerste is beschikbaar met of zonder BlueMotion Technology-pakket (stop-startsysteem, remenergierecuperatie), maar wordt vreemd genoeg gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met slechts vijf verhoudingen... of aan een gerobotiseerde zevenbak.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting omvat zes airbags (acht als optie), vijf hoofdsteunen (de voorste actief), twee Isofix-bevestigingspunten achterin, dagrijlichten, reflectoren in de vier deuren, een automatische activering van de waarschuwingsknipperlichten bij een noodstop en een ESP met antispinregeling, een tegenstuurfunctie, een aanhangwagenstabilisatiefunctie, de elektronische diff erentieelvergrendeling EDS en een regeling van het motorkoppel bij het terugschakelen (MSR).
-
Comfort
Zolang we niet stilstaan bij de interieurbreedte, blijkt de nieuwe Jetta even ruim als een Passat, die bij de overgang van de zesde naar de zevende generatie niet langer werd. Dat maakt dat beide modellen niet alleen qua look, maar ook qua proporties erg dicht bij elkaar liggen. Niet onbelangrijk is dat de in Europa verkochte Jetta's een meerarmige achteras hebben, terwijl de Amerikaanse versies het moeten stellen met een goedkopere torsieas.
-
Praktische kant
Voor het eerst in 32 jaar tijd deelt de Jetta geen enkel koetswerkpaneel meer met de Golf. Toch staat de nieuwe Jetta op een verlengde variant van het PQ35-platform van de Golf VI, waardoor zijn wielbasis en lengte met respectievelijk 7 en 9 centimeter toenamen. Dat betekent dat de beenruimte achterin sterk groeide, maar de breedte op ellebooghoogte niet. De gigantische koffer heeft een nuttig laadvolume van meer dan een halve kubieke meter.
-
Budget
De achterbankrug kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt om het koffervolume uit te breiden. Het kofferdeksel maakt geen gebruik meer van compacte scharnieren met gasdempers, maar van plaatsrovende zwanenhalsexemplaren. De Jetta wordt zo goedkoop mogelijk gebouwd, getuige de deurpanelen van hard kunststof. De Europese versies hebben een zacht aanvoelend dashboard. De Jetta hoort echter minder duur te zijn dan de Golf in plaats van omgekeerd...
Dit keer gaan we akkoord: de Jetta is niet langer een variant van de Golf met drie volumes en vier deuren, het is een andere auto... Hij is groter en ruimer dan zijn voorganger, maar nog niet zo groot en ruim als de Passat. Hij boekt ook vooruitgang qua stijl, die nu eleganter en tijdlozer is en juist geïnspireerd is op zijn grotere broer. We mogen hem echter ook niet zien voor meer dan hij is... De premiummagie houdt daar namelijk op, want qua kwaliteitsindruk kan de Jetta, om de productiekosten te drukken, bewust niet tippen aan de Golf...