In het kort
-
Techniek
De Alltrack, die standaard rijkelijk is uitgerust, biedt in zijn instapversie een krachtigere motor dan de gewone Passat. Zo kan hij in tegenstelling tot de voorwielaangedreven Variant niet worden uitgerust met de 1.6 TDI met 105 pk. Dankzij zijn BlueMotion-pakket (stop-startsysteem, energierecuperatie tijdens het remmen) heeft de Alltrack 2.0 TDI 140 4Motion een CO2-normuitstoot van 150 g/km, evenveel dus als de voorwielaangedreven Tiguan 2.0 TDI 140 met dezelfde transmissiespreiding.
-
Wegligging
De Passat Alltrack wordt als enige niet-SUV uit de VWgroep uitgerust met rijhulpsystemen die aan terreingebruik zijn aangepast. Concreet kregen zijn stabiliteitsregeling en de bijhorende functies (vertrekhulp voor hellingen, afdaalhulp, elektronische sperdifferentieelfunctie en tractiecontrole) dezelfde parameters als het systeem in de SUV's van het merk (Tiguan, Touareg). De eerste vier versnellingen zijn kort gespreid om het ontbreken van een reductiebak te compenseren.
-
Veiligheid
De grotere bodemvrijheid beïnvloedt het weggedrag niet. De Alltrack heeft geen last van rolneigingen die de stabiliteit aantasten, toch niet in die mate dat de ingenieurs er slapeloze nachten aan overhielden of de koprolbescherming opdreven... De nieuwe slaperigheidsdetectie was van oordeel dat we onze drempel hadden bereikt nadat we na twee uur rechtlijnig asfalt begonnen te zigzaggen op een weg vol putten. Elektronica kan soms zo dom zijn...
-
Comfort
Onze wagen was uitgerust met de sportstoelen, waarvan de contouren een feilloze steun verzekeren. De Alltrack neemt de interieurruimte van de Passat Variant over. Het model blijft trouw aan het bestek van de geslaagde gezinsbreak en vestigt nieuwe normen inzake beenruimte en schouderbreedte. Dit is de grote middenklassebreak bij uitstek. De verhoogde ophanging behoudt een royale comfortmarge voor een brede waaier aan wegdekken.
-
Praktische kant
De Alltrack is een traditionele break met vijf volwaardige zitplaatsen en een koffer die voldoende groot is om met vijf op vakantie te vertrekken zonder aanhangwagen of dakkoffer. De semi-elektrische, draaibare trekhaak, die in de bumper wordt verborgen achter een specifiek kunststofplaatje, is een van de handige voorzieningen die passen bij de roeping van de Alltrack. De uitschuifbare koffervloer blijkt erg praktisch om zware voorwerpen in de koffer te schuiven en vast te zetten.
-
Budget
In 4Motion-versie kost de Alltrack 2.0 TDI 140 35.440 euro. Dat is 3.700 euro meer dan een Variant in standaarduitvoering (Comfortline) met dezelfde motor en transmissie. Maar aangezien de Alltrack de uitrusting van een Highline heeft, bedraagt het verschil met de Variant eigenlijk maar 330 euro. Veel concurrenten heeft hij niet: bij de Audi A4 Allroad van hetzelfde huis loopt de prijs al snel op, en voor het overige is er alleen nog de zeldzame Subaru Outback.
De Passat blijft een superernstige wagen, in al zijn varianten. Ook degene die duidelijk de nadruk leggen op vrijetijdsbesteding. Als de Alltrack de Variant op hoge poten zet, is dat vooral om alle karweien van het dagelijkse leven leuker te maken. Hij geeft ons niet alleen meer zin om te werken, maar laat ons elke dag een beetje proeven van een vakantiesfeer. Hij verdient het meer dan een gewone Variant om aan ons vakantiebudget te knibbelen.